10-tka zastąpiła 95-tkę - kierowcy odczują zmiany

2024-01-02 17:57:46(ost. akt: 2024-01-02 18:26:16)

Autor zdjęcia: Freepik

Od nowego roku benzyna E10 na polskich stacjach paliw zastąpiła starą 95-tkę. Czy to krok ku ekologii czy wydatek dla kierowców? A może jedno i drugie?
Od 1 stycznia 2024 roku polskie stacje paliw wprowadzą nowy rodzaj benzyny – E10, zastępując popularną Pb95. To paliwo, które zawiera do 10 proc. biokomponentów, głównie alkoholu roślinnego. Choć inicjatywa ma na celu poprawę stanu środowiska, dla niektórych kierowców oznacza to wybór między dostosowaniem się do nowych unijnych rozwiązań prawnych, a znacznym obciążeniem finansowym.

Nowa benzyna E10, według Ministerstwa Klimatu i Środowiska, ma być krokiem w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań. Jednakże nie wszystkie samochody są gotowe na ten krok. Auta wyprodukowane przed 2010 rokiem, a także niektóre modele młodsze mogą doświadczyć problemów z uszczelnieniami w układzie paliwowym, co skraca okres zdatności paliwa.


Aby sprawdzić, czy nasz pojazd jest gotowy na E10, można skorzystać z internetowej wyszukiwarki Ministerstwa Klimatu i Środowiska, wpisując markę, model i rok produkcji. Niemniej jednak, urzędnicy zaznaczają, że to narzędzie nie gwarantuje stuprocentowej pewności, a ministerstwo nie bierze odpowiedzialności za potencjalne szkody.


Według serwisu autokult.pl, co najmniej 50 popularnych modeli aut w Polsce, takich jak Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda Civic, Mazda 6, Nissan Micra, Opel Astra, Peugeot 206, Renault Clio, Skoda Fabia, Toyota Corolla czy Volkswagen Golf, nie powinno być zasilanych E10. Jeśli więc nasz pojazd nie jest gotowy na to paliwo, jedyną opcją pozostanie tankowanie droższej Pb98.

Benzyna Pb98, choć chroni silnik przed korozją i utlenianiem, jest kosztowniejsza niż Pb95. Aktualnie, średnia cena Pb98 na polskich stacjach to 6,67 zł/l, podczas gdy Pb95 kosztuje 6,22 zł/l (dane z 2 I 23 r.). Różnica to 45 groszy na litrze, co przy pełnym zbiorniku o pojemności 50 litrów oznacza dodatkowe obciążenie finansowe rzędu 22,5 zł.

Na razie nie wiadomo, jak będzie kształtować się cena nowego paliwa E10, które zastąpi Pb95. Orlen zapewnia jednak, że będzie to cena zbliżona do obecnych. Paliwo E10 jest już dostępne w wielu krajach europejskich i zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej, które mają na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych, trafi na polskie stacje od początku 2024 roku. Czy kierowcy zaakceptują nową rzeczywistość na polskich drogach? Tego jeszcze trzeba się dowiedzieć.

Przy tych samochodach stosowanie E10 NIE JEST WSKAZANE:

* Audi A2 1.6 FSI (2003–2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003–2004)., A4 sedan z lat 2001–2008 oraz A4 Avant z lat 2002–2008 fabrycznie wyposażonych w ogrzewanie postojowe.
* Alf Romeo produkowanych przed 1 stycznia 2011 r., Fiatów przed 2000 rokiem, Forda Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007, wszystkich samochodów Peugeota, Citroena oraz DS z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi przed 1 stycznia 2000 r.
* Następujące modele Renault produkowane w latach 1 stycznia 2000 i 31 grudnia 2002: Laguna 2 2.0F4R 764 Turbo, Laguna 2 2.0 F4R 765 Turbo, Espace 4 2.0F4R 790 Turbo, Espace 4 2.0 l F4R 794 Turbo, Velsatis 2.0 l F4R 762 Turbo, Velsatis 2.0 F4R 763 Turbo, Avantime 2.0 l F4R 760 Turbo, Avantime 2.0 F4R 761 Turbo.
* Volkswagen ostrzega przed tankowaniem E10 użytkowników następujących samochodów: Lupo 1.4 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI 63 kW (01.2002 do 06.2006), Golf IV 1.6 FSI 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006), Bora 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005), Golf V 1.4 FSI 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI 110 kW (01.2004 do 05.2004), Touran 1.6 FSI 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI 110 kW (10.2003 do 05.2004).
* Nissan - auta, które zjechały z taśmy produkcyjnej po 1 I 2000 r. MOŻNA tankować E10.
* Mazda - producent twierdzi, że na E10 mogą jeździć auta tej marki nie starsze niż z 2000 r.
* Mitsubishi - marka ostrzega przed silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa sprzed 2007 roku.

Maciej Chrościelewski



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5