Coraz bliżej ekspresówki do Białegostoku

2024-02-01 14:00:24(ost. akt: 2024-02-01 14:39:08)

Autor zdjęcia: GDDKiA

W kolejny etap realizacji wchodzi 8,5 kilometrowy odcinek przyszłej drogi szybkiego ruchu.
Mamy dobre informacje dla kierowców. O ile budowa ekspresówki na zachód od Ełku czyli S16 w kierunku Olsztyna mówiąc po prostu "nie idzie", o tyle w kierunku Białegostoku idzie całkiem nieźle. Przypomnijmy bowiem, że w przyszłości właśnie droga ekspresowa z Ełku przez Grajewo do Białegostoku również będzie miała oznaczenie S16.

Przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka S16 Knyszyn – Krynice białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił w połowie września ubiegłego roku. Wpłynęło osiem ofert.

Najniższa, złożona przez konsorcjum Mirbud (lider) i Kobylarnia ma wartość 314,7 mln. zł. Najwyższą, na kwotę 379,65 złożyła firma Unibep — informuje podlaski oddział GDDKiA.

Wyłoniony w przetargu wykonawca ma zrealizować inwestycję w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy).

Droga ekspresowa S16 pomiędzy Ełkiem a Knyszynem została wpisana Rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 maja 2016 r. do sieci dróg ekspresowych w Polsce. Obecnie trwają nad nią prace planistyczne związane z wyborem najkorzystniejszego wariantu. Tego typu prace dla odcinka Knyszyn – Krynice zakończyły się wcześniej, za sprawą wykorzystania decyzji środowiskowej wydanej w grudniu 2015 roku (ostatecznej od lutego 2016) na wówczas jeszcze przygotowywany fragment S19 Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo – Choroszcz (obecnie węzeł Białystok Zachód).


Wybór najkorzystniejszej oferty, to ważny etap postępowania, które dotyczy zaprojektowania i budowy 8,44 km odcinka od projektowanego węzła Knyszyn do okolic Krynic. Tam S16 będzie się łączyć z projektowaną drogą ekspresową S19 (planowany węzeł Dobrzyniewo). Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 poprowadzona jest do węzła Białystok Zachód (d. Choroszcz), gdzie połączy się z istniejącą drogą ekspresową S8.

— Podpisanie umowy planowane jest w pierwszej połowie tego roku. To pozwoliłoby uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2025-2028. — wyjasniają drogowcy.

Odcinek Knyszyn – Krynice będzie budowany w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra wraz z pasem awaryjnym. Obie jezdnie będą oddzielone pasem rozdziału o szerokości, co najmniej 5 metrów. Zaplanowano dziewięć obiektów inżynierskich, w tym: trzy wiadukty, cztery przejścia dla zwierząt oraz dwa przepusty. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana uwzględniając kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś.

GDDKiA Białystok, tom

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5