Wtorek, 24 listopada 2020. Imieniny Emmy, Flory, Romana

Edukacja pod hiszpańskim niebem

2013-11-03 18:47:26 (ost. akt: 2013-11-03 18:49:38)

Autor zdjęcia: Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

Bezpośrednie kontakty, poznawanie różnorodnych kultur, systemów edukacyjnych, wymiana dobrych praktyk i realizacja wspólnych projektów to idea, jaka przyświeca edukacji nauczycieli prowadzonej w ramach programu Comenius Partnerskie Projekty Szkół finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Tym razem naszym źródłem inspiracji jest szkoła w hiszpańskiej prowincji Asturia.

Program Comenius Partnerskie Projekty Szkół cieszy się dużym zainteresowaniem, ponieważ uczestniczący w nim nauczyciele mają możliwość nawiązania interesujących kontaktów, bezpośredniej wymiany doświadczeń i rozwiązań edukacyjnych stosowanych z dobrym efektem w placówkach partnerskich. Szkoła Podstawowa nr 4 w Ełku realizuje już czwarty projekt międzynarodowej współpracy. Jest to przedsięwzięcie pod tytułem „Bajki, bajeczki z babcinej książeczki”. Treści projektu rozbudowano wokół zagadnień czytelnictwa i literatury adresowanej do najmłodszych dzieci, a zatem literatury często bajkowej, sięgającej korzeniami do historii regionu i żyjących w nim ludzi. Aby poznać i zrozumieć tradycje czytelnicze naszych hiszpańskich partnerów, grupa nauczycieli z SP4 spędziła jesienny tydzień w słonecznych klimatach hiszpańskiej Asturii. Z tej prowincji wywodzą się gospodarze wizyty: szkoła w Coaña - El Colegio Darío Freán Barreira.

W hiszpańskim systemie edukacji ośmioletnia szkoła podstawowa jest trzystopniowa: niższy cykl obejmuje dzieci między 6 a 8 rokiem życia, średni 8-12 lat i wyższy do 14 roku, który przygotowuje do kształcenia ogólnego lub wprowadza w kształcenie zawodowe. Zaprzyjaźniona z nami placówka jest właściwe zespołem szkolno-przedszkolnym, bo uczęszczają do niej dzieci od 3. roku życia do klasy VI włącznie (niższy i średni stopień edukacji).

Chociaż przedszkole w Hiszpanii nie jest obowiązkowe, rodzice chętnie korzystają z tej możliwości, na co z satysfakcją zwrócili uwagę gospodarze prezentując działania prowadzone z dziećmi na wszystkich poziomach wiekowych. W autobusach dowożących dzieci do szkoły najmłodsi stanowią niewielką grupę, ale już 80-90% cztero- i pięciolatków objętych jest edukacją przedszkolną.

Od najmłodszych lat dzieci wprowadzane są w życie lokalnej społeczności poprzez udział w tradycyjnych zabawach, wydarzeniach i świętach (fiestach). Już czterolatki potrafią zaśpiewać hymn Asturii. Poznają historię regionu. Uczą się lokalnego dialektu. Naukę języka angielskiego wspiera prowadzenie w tym języku wybranego przedmiotu (np. zajęć technicznych). Często stosowaną formą pracy z dziećmi są inscenizacje. W trakcie naszego pobytu mieliśmy okazję każdego dnia oglądać przedstawienia przygotowane przez zespoły klasowe. Naszą uwagę zwróciło bogactwo form przekazu, jakie wykorzystywane są w dziecięcych spektaklach. Obok sztuki słowa współwystępuje w nich muzyka, piosenka, taniec. Zachwycić może też różnorodność i kolorystyka dekoracji, rekwizytów i strojów oraz gra światłem wykorzystywana w szkolnych przedstawieniach. Spektakle przygotowywały zespoły klasowe a na widowni każdorazowo zasiadali też rodzice.

Na podstawie naszych obserwacji możemy powiedzieć, że udział rodziców w życiu hiszpańskiej szkoły różni się od tego, jaki preferujemy u nas. System hiszpańskiej edukacji zakłada dużą autonomię szkolnictwa regionalnego a tym samym możliwy wpływ lokalnej społeczności na sposób i zakres podejmowanej edukacji, z drugiej jednak strony obserwowaliśmy, że przybyli na spektakle rodzice czekają na zaproszenie przed budynkiem szkolnym. Na placu szkolnym zbierają się też w oczekiwaniu na zakończenie zajęć.

Podczas spotkania w gronie polsko-hiszpańsko-bułgarsko-litewskich i tureckich nauczycieli omówiono doświadczenia wynikające z różnych form prowadzonej edukacji czytelniczej. Z dyskusji, jaka miała miejsce po prezentacji wynika, że mimo różnic kulturowych i językowych formy i metody pracy są podobne. Europejscy nauczyciele chętnie uczestniczą w programach, będących odpowiednikami akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

Do czytania najmłodszym zapraszani są ważni goście i uczniowie klas starszych. Dzieci ilustrują przeczytane teksty i prezentują je na scenie. Naszą uwagę zwróciła inicjatywa szkolnej biblioteki, która w formach albumowych gromadzi teksty i ilustracje tworzone wspólnie przez dzieci i rodziców na wybrany temat. Jeden z takich albumów prezentował np. przygody Don Kichota z powieści Cervantesa będącej lekturą obowiązkową hiszpańskich uczniów.

Zgodnie z założeniami projektu nasi gospodarze przewidzieli wycieczkę po miejscach znanych z legend. Zanim jednak ją rozpoczęliśmy, spotkaliśmy się w ratuszu z burmistrzem Coañy, któremu przekazaliśmy pozdrowienia od prezydenta naszego miasta i pamiątkową rycinę Ełku.

Salvador Mendez z wykształcenia jest nauczycielem. Do ludzi związanych z edukacją odnosi się z widoczną sympatią i uznaniem. Wysoko ocenia pracę szkoły, którą właśnie odwiedziliśmy. Pan Mendez osobiście oprowadził nas po ratuszu prezentując pracę niektórych wydziałów.

Z dumą podkreślał w rozmowie z nami walory turystyczne prowincji i gminy wynikające z położenia między pasmem Gór Kantanbryjskich a Zatoką Biskajską. Region ten swoją nazwę Costa Verde zawdzięcza bujnej roślinności. Rzeczywiście, chociaż jest to północ Hiszpanii, spotkać tu można współwystępujące obok siebie sosny, jadalne kasztany i palmy daktylowe. Łagodny klimat sprawia, że zieleń ta utrzymuje się okrągły rok. Burmistrz zaprezentował miejsca na terenie gminy, które cieszą się największa popularnością. Wśród nich najważniejsze to Castro Coaña – pozostałości prehistorycznego fortu celtyckiego z epoki żelaza.

Początki tego położonego na wzgórzu grodu sięgają IV w. p.n.e. i poprzedzają przybycie na te tereny Rzymian. O bogatej historii tego miejsca opowiedział nam z wielkim zaangażowaniem lokalny przewodnik.

Nasi gospodarze natomiast wcielili się w role przewodników oprowadzając nas po pobliskiej Navii i stolicy prowincji – Oviedo znanym jako miasto pełne pałaców i rzeźb. W tym mieście tez zakończyliśmy naszą wizytę, która uzmysłowiła nam jak wielonarodowe, wielokulturowe i wielojęzyczne jest społeczeństwo zamieszkujące Hiszpanię.

Więcej informacji z życia szkół i przedszkoli: kliknij tutaj

Podziel się informacją: Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste.

Swoją stronę założysz klikając na elk.wm.pl w ramkę " ZAŁÓŻ PROFIL ", która znajduje się w prawym, górnym roku strony.

Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: kliknij tutaj




Polub nas na Facebooku:

Źródło: Artykuł internauty

Zobacz także

Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

Zagraj w GRY.wm.pl

  • Goodgame Empire
  • Goodgame Big Farm
  • Goodgame Poker
  • Shadow Kings - The Dark Ages