Dwa światy czy świat na dwa?

2014-12-01 18:00:43(ost. akt: 2014-12-01 18:01:37)

Autor zdjęcia: Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

Świat jest jeden, ale nie funkcjonuje dobrze, jeśli jest na nim tyle krzywdy i niesprawiedliwości. Ludzie nie mogą pozostać obojętni wobec globalnych problemów świata. Do takich wniosków doszli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 w Ełku, którzy przez trzy tygodnie realizowali projekt edukacji globalnej w szkole.
Istotą edukacji globalnej jest zwrócenie uwagi na problemy świata, które pozornie dzielą jeden świat na dwa równoległe: Globalną Północ i Globalne Południe. Świat jest jeden, ale nie możemy dobrze ocenić tego jak funkcjonuje w skali globalnej. Poznanie i zrozumienie zależności jest podstawą kształtowania aktywnych i odpowiedzialnych postaw. Celem projektu było uświadomienie uczestnikom problemów wynikających z niesprawiedliwego podziału dóbr, ubóstwa i głodu oraz nieprzestrzegania praw człowieka, zgromadzenie informacji o wybranych państwach Północy i Południa oraz kształcenie empatii i aktywnych postaw obywatelskich wobec przejawów niesprawiedliwości na świecie.

W realizację zaangażowali się uczniowie klas IVb, Vc, Vd i VId wraz z nauczycielkami: Wandą Wojnowską, Małgorzatą Russek, Grażyną Truszkowską i Magdaleną Górską. Po zajęciach na temat „Czy na naszej planecie są głodne dzieci?”, „Prawa człowieka, prawa wszystkich ludzi?”, „Globalne Południe w twoim domu” i „Migracje i uchodźcy” uczniowie wymienili się posiadaną wiedzą podczas quizu „Koło globalnego świata”. Ale na ostateczny efekt wpłynęły opinie wszystkich uczniów klas IV-VI i nauczycieli, którzy zostali sprowokowani do zajęcia stanowiska dzięki wykorzystaniu metody „open space” umożliwiającej prowadzenie konferencji nawet z tysiącem uczestników jednocześnie. Metoda ta nie była jeszcze stosowana w naszej szkole, natomiast zgromadzony przez uczniów materiał i ranga podejmowanych problemów zachęcały do wykorzystania możliwości jakie ona daje.

Zdobytą wiedzą i refleksjami uczestników szkolnej konferencji członkowie zespołu wykazali się podczas debaty zamykającej projekt. Zabierający głos prezentowali krótko fakty i opinie dotyczące warunków życia w wybranych krajach szczególnie eksponując zagadnienia ubóstwa, głodu, ochrony zdrowia i łamania praw człowieka. Niektórzy wzbogacali wypowiedź o własny komentarz. Wypowiedziom towarzyszyły przygotowane przez uczniów prezentacje. Uczniowie stwierdzili, że na świecie są kraje w których ludzie żyją bezpiecznie i dostatnio oraz takie, w których łamane są prawa człowieka a ludzie umierają z głodu. Świat jest jeden i tak być nie powinno. Ludzie nie mogą pozostać obojętni wobec tych sytuacji.

Jesteśmy zadowoleni z postaw naszych uczniów, którzy z wyraźnym przejęciem angażowali się w działania. Wyrażali opinie i stanowiska świadczące o tym, że przejawy niesprawiedliwości i krzywdy budzą ich sprzeciw.


Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając na elk.wm.pl w ramkę " ZAŁÓŻ PROFIL ", która znajduje się w prawym, górnym roku strony. Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij tutaj
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna

Źródło: Artykuł internauty

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5