W naszej kolei jest kawał historii

2015-11-20 10:41:33(ost. akt: 2015-11-20 10:43:04)
W 2005 roku, zostaliśmy zaproszeni przez Prezydenta Ełku Janusza Nowakowskiego na rozmowę dotyczącą kolejki wąskotorowej oraz możliwości wzbogacenia otoczenia terenu w dodatkowe eksponaty, które miałyby stanowić dodatkową atrakcję dla turystów. Uzyskaliśmy zgodę przeciągnięcia na teren kolejki trzech lokomotyw normalnotorowych, które znajdowały się na terenie lokomotywowni normalnotorowej, Ol49-11, SM30-002, SM42-002.
Ówczesna Pani dyrektor MOSiR Emila Podziewska oraz kierownik Ireneusz Dzienisiewicz wyrazili aprobatę dla tego przedsięwzięcia. Rejon Administrowania i Utrzymania Nieruchomości PKP w Ełku w osobie Pana Romana Pyłko wyraził na piśmie zgodę o dyslokacji tych lokomotyw.
Na nasza prośbę zakład PKP PLK Przewozy Regionalne, Zakład Taboru w Białymstoku bezkosztowo przeciągnęli lokomotywy. W 1995 roku w czasie obchodów Dni Pary, ełccy kolejarze przetransportowali na wąski tor parowóz Ty2-1285. Przez kilkanaście lat lokomotywy te, choć pokryte były rdzą, stanowiły dodatkową atrakcję turystyczną, szczególnie dla dzieci.

W 2014 roku samorząd miejski Ełku odkupił te lokomotywy od zasobów PKP. Za wysiłek w przeciągnięcie lokomotyw chcemy podziękować Sławomirowi Eksterowiczowi, Andrzejowi Herbstowi z PKP PLK, Dariuszowi Rybaczkowi PKP PR, maszynistom i manewrowym.
Pragniemy podziękować ełckiej Izbie Gospodarczej i jej prezesowi Dariuszowi Baklarzowi za gotowość pomocy ełckim przedsiębiorcom w tej operacji. Dziękujemy też Waldemarowi Rusieckiemu oraz Dariuszowi Kalinowskiemu za przygotowanie techniczne lokomotyw do transportu.
Dziękujemy za wsparcie naszych inicjatyw. Nasze działania wspierali: Idzi Podwojski, Krzysztof Wiloch, Stanisław Fietkiewicz z TME, Jacek Mrozek, Mieczysław Wasilewski, Marek Mondrzak, Adam Puza i Krzysztof Piłat, Henryk Rozumek, Andrzej Bezdziecki, Mirosław Orłowski, Bogdan Płoński.

Adam i Mirosław Sawczyńscy


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. [url=mailto:i.hrywna@gazetaolsztynska.pl] Pomogę: Igor Hrywna/url]

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Historia #1862646 | 89.228.*.* 21 lis 2015 08:34

    Lokomotywy spalinowe SM30-002 SM42-002 to rarytas polskiego kolejnictwa .Lokomotywy te zeszły z taśmy produkcyjnej jako lokomotywy testowe.Obecnie chyba nie zachowały się numery 001.W jednej z gazet niemieckich poświęconych historii kolei europejskiej wspomniano o tych lokomotywach ,które stacjonują w Ełku jako eksponaty.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  2. wojtek #1861887 | 89.228.*.* 20 lis 2015 12:13

    Mondrzak? Na pewno?

    odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5