Ełcka kolej przejdzie prawdziwą rewolucję

2016-08-26 14:57:00(ost. akt: 2016-08-26 14:55:21)

Autor zdjęcia: Archiwum EKW

W tym sezonie turystycznym popularność Ełckiej Kolei Wąskotorowej poszybowała w górę. W związku z rosnącym zainteresowaniem przejażdżek zabytkowymi kolejkami, władze muzeum mają plany na prawdziwą rewolucję. O tym, czy do niej dojdzie, zdecydują unijni urzędnicy.
Turyści przyjeżdżający w nasze strony, a także sami mieszkańcy regionu, doceniają nasz niekwestionowany walor turystyczny, czyli Ełcką Kolej Wąskotorową. Świadczą o tym przede wszystkim statystki. Muzeum EKW w te wakacje odwiedziło już ponad 8 tysięcy osób. Natomiast chętnych do przejazdu zabytkową kolejką było jeszcze więcej. W podróż wąskim torem wybrała się rekordowa liczba niemal 12 tysięcy ludzi.

W związku z coraz większym zainteresowaniem ełcką kolejką, władze Muzeum Historycznego w Ełku, które zarządza wąskotorówką, stale remontują i usprawniają tabor parowozów i wagonów pasażerskich. I tak dzięki renowacjom przeprowadzonym w tym roku możemy już oglądać wyremontowane parowozy Ty2-1285 i Ol49-11 oraz odmalowany parowóz Px48-1752 i lokomotywę Lyd1-214.

Odrestaurowane zostały też wagony normalnotorowe i wąskotorowe. W jednym z nich znajduje się już sala edukacyjna, w której dzieci, młodzież i turyści dowiadują się więcej o historii naszego kolejnictwa. Renowację przeszedł też unikatowy pług odśnieżny, a pracownicy muzeum pochylają się w tej chwili nad remontem wagonu wąskotorowego brankard serii Fxh-00000024647-0.

— W związku ze wzrostem zainteresowania ofertą EKW, planujemy na przyszły rok dalsze remonty taboru w celu zwiększenia możliwości przewozu pasażerów — mówi dyrektor Muzeum Historycznego w Ełku, Kazimierz Bogusz.

— Na pewno będziemy też organizować wycieczki turystyczno-historyczne, wzorem sierpniowej wyprawy rowerowo-kolejowej z przewodnikiem. Zainteresowanie tego typu imprezami jest duże, w związku z czym będziemy pracować dalej nad naszą ofertą.

Jednak to nie wszystko, co szykuje na najbliższe lata nasze rodzime muzeum. Być może już w przyszłym roku ujrzymy nowe oblicze zabytkowej stacji z 1913 roku.

— Zabytkowy budynek na terenie kolejki z początku XX wieku ma niesamowity potencjał turystyczny — przekonuje Kazimierz Bogusz. — Chcemy go porządnie odrestaurować, zorganizować w środku sale wystawiennicze z prawdziwego zdarzenia, przystosować do potrzeb osób niepełnosprawnych. W parze z projektem rewitalizacji budynku idzie zagospodarowanie terenu wokół niego. Nasz projekt został już złożony, czekamy na pozytywną ocenę treści merytorycznej dokumentów.

Drugim etapem rewitalizacji kolejki miałoby być powstanie Parku Odkrywców Kolei. Na czym polegałoby takie rozwiązanie?

— Oprócz walorów spacerowo-rekreacyjnych, park pełniłby ważną funkcję edukacyjną — tłumaczy dyrektor muzeum. — Poprzez zabawę chcielibyśmy przybliżać dzieciom zagadnienia związane z techniką i kolejnictwem. Otoczymy park zielenią, powstaną w nim placyki z wystawami naszych najciekawszych zbiorów, będą ławki i oświetlenie nawiązujące do historii naszego regionu. Chcemy też odnowić drogę do Ełckiej Kolei Wąskotorowej od strony ulicy Suwalskiej, bo wymaga ona porządnego remontu. Jesteśmy w trakcie sporządzania odpowiedniej dokumentacji projektu, którą złożymy do Unii Europejskiej.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwszy etap renowacji wąskiego toru zacznie się jeszcze w grudniu tego roku i potrwa do grudnia roku następnego. Wciąż czekamy na decyzję unijnych urzędników, czy projekt dostanie zielone światło.

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ~oko #2054490 | 89.228.*.* 28 sie 2016 00:15

    A kiedy będzie pięknie zrobiona alejka od tej kolejki przy parowozowni i aż do rzeki...? Ścieżka rowerowo-piesza nie byłaby tylko dla turystów, ale i dla tych co załatwiają sprawy w gazowni i rejonie energetycznym.....

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz

  2. aha #2054280 | 80.52.*.* 27 sie 2016 12:56

    12 tys. ludzi przejechało się kolejką, a jak odejmie się ełckie szkoły i przedszkola to ile zostanie?

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  3. edek #2054252 | 91.245.*.* 27 sie 2016 12:01

    I jak tu się nie denerwować , gdy znowu nasi wspaniali włodarze zamierzają "utopić" kolejne miliony z naszych podatków w tę kupę złomu, która sporadycznie jeździ max 2 miesiące w roku. Kto raz się przejedzie ten już nigdy nie wsiądzie , bo na trasie nudy. Nie ma niczego ciekawego. Porażka z tą kolejką.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  4. a może #2054028 | 89.229.*.* 26 sie 2016 22:45

    Proponuję przeprowadzić torowisko do twierdzy Boyen, tam tylko w jednym miesiącu lipcu zwiedzało ten obiekt trzydzieści tysięcy osób. Załóżmy że każdy zwiedzający będzie chciał przejechać się kolejką i sukces murowany.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  5. usu #2053994 | 89.228.*.* 26 sie 2016 21:37

    Jaki to remont zabytkowych parowozów? No bez jaj. Remont parowozu jest wtedy, gdy, kocioł jest po rewizji i parowóz rusza na szlak. To jest zwykłe odrdzewienie i odmalowanie, nic więcej. Żenada. Parowozy po remoncie są w Wolsztynie, Chabówce i Kościerzynie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (7)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5