W SZKOLNEJ CODZIENNOŚCI O EDUKACJI INACZEJ

2017-06-05 13:28:32(ost. akt: 2017-06-05 13:31:20)

Autor zdjęcia: Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

W 2016 roku organizacja Ashoka wyłoniła pierwsze w Polsce „Szkoły z mocą zmieniania świata”. Ełcka "Czwórka" jest jedną z sześciu szkół, w których Ashoka dostrzegła potencjał zmiany.
Szkoły zakwalifikowane do programu wyróżniają się odwagą w podejmowaniu innowacji, oryginalnych rozwiązań oraz zdolnością dzielenia się swoimi praktykami z innymi środowiskami. Społeczności tych szkół współpracują ze sobą, ale też z lokalnymi partnerami, prowadząc szeroko rozumianą edukację. W działaniach tych umiejętności społeczne mają priorytetowy charakter.

W gościnnych progach Szkoły Podstawowej w Przyłękowie, w pięknej scenerii Beskidu Żywieckiego spotkali się przedstawiciele sześciu polskich „Szkół z mocą zmieniania świata”. Spotkanie zapoczątkowały wieczorne rozmowy podsumowujące pierwszy rok razem. Uczestnicy rozmawiali o zmianach w sposobie nauczania, zmianach, które stają się w szkołach przyczynkiem do kierowania umiejętnościami społecznymi uczniów. Debatowali o edukacji poza murami szkoły i innym patrzeniu na świat z perspektywy ucznia. Trzydniowe spotkania obfitowały w działania poświęcone budowaniu szkolnej codzienności przepełnionej „kolorowymi metodami”. Praca metodą „sześciu myślowych kapeluszy w poszukiwaniu dialogu” została wykorzystana jako jeden ze sposobów wprowadzania w szkołach zmian.

Warsztaty lalkarskie z elementami wartości i emocji poprowadziła członkini Ashoki - Maria Schejbal. Przedstawicielki ełckiej „Czwórki”: Barbara Dziuba , Iwona Chwiedor i Katarzyna Garlicka miały okazję poznać ekosystemy sprzyjające changemakerom , debatować przy okrągłym stole o edukacji dla przyszłości, spotkać się z przedstawicielami lokalnych placówek oświatowych i rozmawiać o szkole Montessori z Marcinem i Olą Sawickimi - założycielami takich szkół. Zorganizowany przez Martynę Rubinowską z Ashoki czas pozwolił na wyjątkowe spotkania, które pokazały, że nic nie dzieje się bez przyczyny. Nauka może być inspirująca i ciekawa dla uczniów, jeśli nauczyciele będą „myśleć kolorowo”. Do spełnienia tych warunków trzeba tylko myślenia innowacyjnego , kreatywnego, sprzyjającego nabywaniu kompetencji przez dzieci, aby były przygotowane do życia w świecie, który jeszcze nie istnieje. Za zorganizowaną przestrzeń i „kolorowe” , konstruktywne, spojrzenie na edukację, pięknie dziękujemy gospodarzom Szkoły w Przyłękowie i Martynie Rubinowskiej koordynatorowi polskich „Szkół z mocą….”.

Barbara Dziuba



Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: SP4

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Niezadowolona mama ucznia #2260900 | 78.133.*.* 6 cze 2017 10:32

    Zamiast uczyć dzieci, nauczycielki się "wczasują".

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5