Techniczne zmagania aleMądrali

2017-06-09 11:23:51(ost. akt: 2017-06-09 11:31:22)

Autor zdjęcia: Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

Finał III edycji projektu realizowanego przez SP4 w Ełku pn. „aleMĄDRALE” odbył się 7 czerwca 2017 r. w Ełckim Centrum Kultury. Na uroczystość przybyło 42 uczniów reprezentujących środowiska wszystkich ełckich szkół podstawowych. Wszystkiemu przyglądali się bacznie przybyli na przedsięwzięcie zaproszeni goście, rodzice i nauczyciele. W sali „Zebra” siedem szkolnych drużyn stanęło przed starannie wyselekcjonowanymi zadaniami wynikającymi z wcześniejszego uczestnictwa uczniów w warsztatach.
Drużyny zaczęły swoje zmagania od zadania typowo technicznego „Mistrz młotka”. Okazało się, że umiejętne posługiwanie się tym narzędziem jest konkurencją na tyle wymagającą, by sprawić uczniom trudność. Specyficzny dźwięk dobiegający z przygotowanych wcześniej stanowisk był sygnałem, że dana osoba z drużyny wykonywała właśnie swoje zadanie. Wymagało ono od „Mądrali” precyzji, ale także pomysłowości.

W trakcie poszczególnych konkurencji drużyny miały możliwość zdobycia dodatkowych punktów za zadanie „przeszkadzajkę”. Pojawiała się ona niespodziewanie i wymagała szybkiej reakcji. W tej edycji rolę taką spełniały zadania związane z wynalazkami. Polecenie polegało na uszeregowaniu (zaczynając od tego, który pojawił się najwcześniej) sposobów oświetlenia, lokomotyw, środków transportu, zegarów.

Równolegle na scenie Ełckiego Centrum Kultury rozgrywały się konkurencje, w których uczniowie mogli wykazać się znajomością alfabetu używanego w lotnictwie. Wcielili się w rolę pilotów ultralekkiego samolotu, by poprawnie przekazać komunikat pogodowy. Na przykład wyraz „chmury” w komunikacie lotniczym brzmiałby: Charlie Hotel Mike Uniform Romeo Yankee. Kolejnym etapem podróży „Mądrali” okazał się Paryż. Umiejętności manualne, ale przede wszystkim precyzja i cierpliwość pomogły stworzyć niezwykłą budowlę charakterystyczną dla stolicy Francji.

Drużyny na podstawie filmu instruktażowego tworzyły konstrukcję przestrzenną z nietypowych materiałów, z makaronu nitki. W trakcie tworzenia budowli „Mądrale” przenosiły się w czasoprzestrzeni. Wcieliły się w rolę komentatorów, by zapoznać publiczność z wylosowanym przez siebie wynalazkiem.

Przypomnieliśmy sobie, jak dawniej radzono sobie bez tradycyjnej żarówki i do czego wykorzystywane są współczesne roboty czy smartfony. Osoby prezentując na scenie komentarz do filmu wykazały się profesjonalizmem, co doceniła brawami zgromadzona publiczność. Jedną z najbardziej widowiskowych konkurencji było skonstruowanie samochodu napędzanego powietrzem z przymocowanego balona. Sukces odniosły te drużyny, które uważnie obserwowały instrukcje zawarte w prezentowanym filmie.

Przedstawiciele poszczególnych drużyn miały możliwość przenieść się do warsztatu stolarskiego lub na prom statku kosmicznego. Konkurencja „Zgrzyty, piski i trzaski” wymagała od „Mądrali” uważnego słuchania. Jak się okazało, zaskoczyć potrafi nawet dźwięk odkurzacza. Reprezentanci szkół wykazali się pomysłowością, ale także sprytem i szybkością w konkurencji „Studnia”. Przy wykorzystaniu makiety (zestawu przekładni) wykonanej podczas warsztatów „Ale napędy!” drużyny zmontowały studnię i napełniały wodą pojemnik w określonym czasie. Należało przelać za pomocą małego naczynia jak największą ilość wody do menzurki.

Z wielu konkurencji widowiskową okazała się „Pompka”, którą „Mądrale” prezentowały na scenie. Zadanie polegało na napompowaniu balonu przy użyciu plastikowej butelki zgodnie z instrukcją przerobionej na pompkę.
Dodatkową atrakcją podczas III edycji turnieju była obecność bezzałogowych statków powietrznych, które niemalże krok po kroku uwieczniały nasze zmagania. Okazało się także, że to dobra okazja do sprawdzenia swoich możliwości sterowania dronem, co z wielką przyjemnością czyniły „Mądrale” pod czujnym okiem instruktorów.

Warunkiem sukcesu poszczególnych drużyn była nie tylko wiedza, ale przede wszystkim umiejętność współpracy w grupie, a taki właśnie cel przyświeca przedsięwzięciu.

Istotnym warunkiem powodzenia grupy była samoorganizacja pracy. To drużyny decydowały o tym, kto podejmie próbę wykonania poszczególnych zadań w określonym, często bardzo krótkim czasie. „Mądrale” dopingowały każde działania podejmowane w trakcie finału.

Tytuł tegorocznych „superMĄDRALI” trafił do drużyny Szkoły Podstawowej nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku, a gratulacje i statuetki należały się wszystkim uczestnikom. Materiały niezbędne do realizacji przedsięwzięcia zakupiono ze środków Gminy Miasta Ełku pozyskanych w ramach grantu. Wszyscy prowadzący warsztaty i organizujący działania pracowali jako wolontariusze.
Paulina Stankiewicz


Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: SP4

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5