Z Ełku do Olsztyna pojedziemy o ponad godzinę krócej

2017-08-28 16:24:14(ost. akt: 2017-08-28 22:53:33)

Autor zdjęcia: P. Tomkiewicz

W poniedziałek władze spółki PKP PLK podpisały w Ełku umowę na modernizację linii kolejowej Ełk-Szczytno. Wartość tej inwestycji to 290 mln zł. Szybciej i wygodniej zmodernizowaną trasą pojedziemy najpóźniej za dwa lata.
Krótszy, a dzięki temu łatwiejszy dostęp dla turystów do mazurskich miejscowości, a dla mieszkańców regionu do stolicy województwa to główne korzyści z modernizacji linii kolejowej Ełk-Szczytno. Do tego nowe i bardziej komfortowe stacje i przystanki. W poniedziałek w Ełku przedstawiciele spółki PKP PLK podpisali z wykonawcami umowę na realizacji tej inwestycji. W spotkaniu uczestniczyli także wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki i poseł Wojciech Kossakowski.

— Efektem podpisanej umowy na linię Ełk-Szczytno będą dobre podróże w regionie i większe możliwości dla transportu towarowego. Sprawna realizacja Krajowego Programu Kolejowego pokazuje, że rząd konsekwentnie przywraca i tworzy na Warmii i Mazurach lepsze możliwości komunikacji i likwiduje wykluczenie komunikacyjne — mówi wiceminister Jerzy Szmit z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Obrazek w tresci

Modernizacja linii na odcinku Ełk-Szczytno będzie pierwszą od lat tak dużą inwestycją kolejową na Mazurach. Jak wspomina Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A, jeszcze kilka lat temu planowano jej zamknięcie.

— W 2005 roku zapadła decyzja o zawieszeniu przewozów na tej linii. W 2006 Minister Mirosław Chaberek zdecydował o przekazaniu 2 mln zł, które pozwoliły na jej utrzymanie. Byłem wówczas dyrektorem Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie i dobrze pamiętam, jak to wszystko przebiegało. Często wspominam, że to właśnie minister Chaberek uratował tą linię dla Warmii i Mazur. Nie udałoby się to bez dobrej współpracy z samorządami, która później była też kontynuowana — mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Teraz dzięki podpisanej umowie, pasażerowie zyskają większy komfort obsługi na 4 zmodernizowanych stacjach w Szczytnie, Drygałach, Spychowie i Piszu oraz 14 przebudowanych przystankach. Dostęp do kolei ułatwi nowy przystanek Pisz-Wchód. Lepsze będzie wyposażenie peronów. Zamontowane zostaną wiaty, nowe oświetlenie oraz czytelna informacja pasażerska i wyraźne oznakowanie. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Jak informują przedstawiciele PKP PLK skróci się też czas przejazdu pociągów pasażerskich w relacji Szczytno-Ełk o około 1 godzinę i 22 minuty z 2 godzin i 54 min. do około 1 godziny i 32 min. Dzięki temu szybciej dojedziemy również tą linią do Olsztyna. Zamiast 3 godzin i 33 minut pojedziemy około 2 godzin i 11 min. To zakładany efekt prac, które zwiększą przepustowość linii i zlikwidują ograniczenia prędkości, uniemożliwiające obecnie możliwości dobrych podróży. Na 112 km odcinku zostaną wymienione tory oraz wyremontowane mosty i przepusty. Zwiększona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h. Zyskają również przewozy towarowe, gdyż składy będą mogły jechać do 80 km/h.

— Od początku roku podpisujemy szereg umów. Podpisanie tej umowy w Ełku i dwóch kolejnych w Białymstoku sprawiło, że przekroczyliśmy kwotę 13 mld zł na inwestycje kolejowe. W tym roku zakontraktowanych zostanie jeszcze kilka umów i spodziewam się, że łącznie będą one miały wartość, tak jak zakładaliśmy na początku roku, około 20 mld złotych — dodaje Ireneusz Merchel. — Rok temu mieliśmy problem - wykonawcy narzekali, że będą zwalniać pracowników. Obecnie wykonawcy narzekają, że mają dużo kontraktów. Ale nas to cieszy. Mamy zaplanowany rozwój inwestycji na najbliższe lata. Do roku 2027 roku będzie dużo pracy na liniach kolejowych. Na pewno nie będzie takiego dołka, takiej zapaści, jak mieliśmy w latach 2014-2016.

Modernizacja linii powinna zakończyć się najpóźniej za dwa lata.

Obrazek w tresci


Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Mazurian #2316734 | 46.151.*.* 30 sie 2017 08:29

    No dobrze, dobrze oby tak dalej. Ale najwyższy czas pomyśleć o linii nr 223, która łączy Ełk - Orzysz - Mikołajki - Mrągowo - Biskupiec - Czerwonka - Olsztyn. Nie wspomnę o linii Ełk-Olecko na której tak bardzo Panu Szmitowi zależało gdy był posłem.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. gienek #2316238 | 79.187.*.* 29 sie 2017 14:03

    A ja się pytam kto doprowadził do sytuacji że pominięte są Mrągowo i Mikołajki ? jak można ?

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  3. To taka zmyłka #2315693 | 88.156.*.* 28 sie 2017 18:31

    żeby Rosjanie nie wiedzieli co będzie remontowane

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  4. Gienek #2315650 | 88.220.*.* 28 sie 2017 17:38

    a możecie się zdecydować czy chodzi o linię Ełk-Szczytno czy Ełk-Korsze? Bo w jednym zdaniu na początku raz piszecie o jednej raz o drugiej linii, które ze sobą nie mają nic wspólnego...

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. I co tu dużo gadać #2315628 | 95.90.*.* 28 sie 2017 17:19

      Nie było takich inwestycji za PO.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5