Przyszłość świata zależy od nas!

2017-11-29 11:13:44(ost. akt: 2017-11-29 11:14:33)

Autor zdjęcia: Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

Minął Tydzień Edukacji Globalnej w polskich szkołach. W Szkole Podstawowej nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku upłynął on przede wszystkim na uczniowskiej pracy nad projektami naukowymi w ramach „Szkolnej Agendy 2030”. Uczniowie wszystkich klas – od pierwszej po siódmą – brali udział w poszukiwaniach odpowiedzi na pytania o świat roślin i zwierząt, czystość powietrza w naszym mieście, gospodarkę odpadami, zużycie i jakość wody w Ełku, sposoby wykorzystywania alternatywnych źródeł energii, konsekwencje stosowania energii węglowej, a wreszcie o problemy społeczne i jakość życia ełczan.
Dzieci zostały wyposażone w podstawową wiedzę na tematy odnoszące się do Celów Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Odbyły liczne lekcje w szkole i poza murami naszej placówki, także z udziałem ekspertów. Następnie samodzielnie sformułowały problemy i pytania badawcze. Pod bacznym okiem wychowawców i nauczycieli podjęły się badań z wykorzystaniem najróżniejszych metod.

Najmłodsi obserwowali ptaki w Ełku. Wynik ich badania wskazał liczne błędy ełczan w opiece nad skrzydlatymi przyjaciółmi mieszkańców. Trzecioklasiści zbadali czystość powietrza, stosując skalę porostową i wywiad z osobami zajmującymi się monitoringiem jakości naszej lokalnej atmosfery. Uczniowie dowiedli, że w Ełku powietrze jest dość czyste, ale mamy jeszcze nad czym popracować. Mieszkańcy ulicy Suwalskiej i Wojska Polskiego są według badań naszych uczniów najbardziej narażeni na wdychanie zanieczyszczeń. Ich wyniki potwierdzili szóstoklasiści, którzy w drodze eksperymentów i wywiadów wykazali zanieczyszczenie. Wskazali ponadto, że powodem obniżenia jakości powietrza w Ełku jest stosowanie węgla opałowego. Czwartoklasiści policzyli odpady. Ich wyniki były szokujące. Uczniowie zwrócili uwagę na ogrom zużywanych torebek i butelek z plastiku. Dzieci z klas piątych obliczyły zużycie wody. Udowodniły, że duży procent dzieci i młodzieży nie oszczędza wody w gospodarstwach domowych, zwłaszcza tej, którą wykorzystuje w celach higienicznych. Ciekawy wynik przyniosła obserwacja dokonana przez siódmoklasistów. Ci wykazali problem obojętności społecznej na ubóstwo, agresję, ryzykowne stosowanie używek przez młodzież szkolną. Swoje wnioski poparli filmem, wynikami sondy, obserwacji, eksperymentu.

Podczas szkolnej konferencji „open space” uczniowie wspólnie ustalili propozycje kierunków zmian. Postawili na kampanie informacyjne, które zamierzają przeprowadzić wśród mieszkańców Ełku. Zadeklarowali umiejętne gospodarowanie zasobami wody i odpadami. Wyciągnęli wnioski z nadmiernego eksploatowania samochodów osobowych, które utrudnia ruch uliczny i przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza, a przede wszystkim przyspiesza wyczerpanie zasobów ropy na świecie. Teraz, kiedy ich oczy otworzyły się na określone przez nich samych problemy, wiedzą, że czas przesiąść się na rower lub autobus MPK. Stawiają też na ekologiczne spacery.

Podczas warsztatów pokonferencyjnych liderzy klas wybrali najbardziej niepokojące problemy. Wyniki badań i propozycje rozwiązań wygłosili podczas debaty przed znakomitym gremium w osobach: pana wiceprezydenta Artura Urbańskiego, pana Dariusza Jurczykowskiego – dyrektora Delegatury Warmińsko-Mazurskiego Kuratorium Oświaty w Ełku, pana Krzysztofa Wilocha - zastępcy dyrektora w Przedsiębiorstwie Gospodarki Odpadami "Eko-MAZURY", pani Grażyny Chilińskiej – zastępcy dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ełku, pana Krzysztofa Wilczyńskiego – pełnomocnika ds. energii w Urzędzie Miasta Ełku, pana Jarosława Duby – przewodniczącego Rady Rodziców SP nr 4 w Ełku, pani Eweliny Sigiel Salamonowicz z Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku, a wreszcie dyrekcji, pedagogów, rodziców i uczniów naszej szkoły.

Prezentacja projektów dzieci i młodzieży naszej placówki okazała się imponująca. Eksperci odnieśli się do naszych propozycji i pochwalili uczniów za wrażliwość na potrzeby środowiska społecznego i naturalnego. Gratulowali uczniom i nauczycielom zdobycia Certyfikatu Szkoły Liderów Edukacji Globalnej i życzyli sukcesów w dalszej pracy nad poprawą jakości życia na Ziemi.

Spotkanie zakończyło się uroczystym podpisaniem Deklaracji „Szkolnej Agendy 2030”, którą wszyscy traktujemy jako zobowiązanie do działań. Ufamy, że Deklaracja zaowocuje realizacją Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ w naszym najbliższym środowisku. Zamierzamy dalej działać lokalnie, myśleć globalnie. Postaramy się o zmianę nawyków ełczan. Bierzemy sprawy w swoje ręce, by następnym pokoleniom żyło się lepiej.

G. Truszkowska


Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: SP4

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5