Dzięki Rail Baltice szybciej dojedziemy do Białegostoku

2017-12-27 18:04:35(ost. akt: 2017-12-27 18:13:05)

Autor zdjęcia: PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w środę umowę na opracowanie dokumentacji modernizacji trasy Białystok – Ełk. Inwestycja jest dofinansowana z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
– W Krajowym Programie Kolejowym są projekty, które zapewnią dobre połączenia w Polsce i sprawny przewóz towarów pomiędzy krajami Unii Europejskiej. W środę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dokumentację dla prac na linii kolejowej Rail Baltica z Białegostoku do Ełku. Przedsięwzięcia zapewni m.in. lepsze podróże mieszkańcom województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego – powiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Modernizacja linii na odcinku Białystok – Ełk to przede wszystkim dobudowa drugiego toru, co istotnie zwiększy możliwości podróży i przewozu towarów na międzynarodowym korytarzu. Zmiany obejmą również wykorzystywany obecnie tor wraz z wymianą sieci trakcyjnej. Kompleksowo zmodernizowanych zostanie 8 stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk Towarowy i Ełk. Zdecydowanie poprawi się standard 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Będą kładki wyposażone w windy oraz nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Na trasie wzrośnie bezpieczeństwo. Dodatkowo wyposażone będą przejazdy kolejowo-drogowe. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych w ruchu międzynarodowym i regionalnym.

– Dzięki wykorzystaniu finansowania z instrumentu CEF „Łącząc Europę” przygotujemy się do modernizacji kolejnego odcinka na międzynarodowej trasie Rail Baltica z Białegostoku do Ełku. Podpisana dziś umowa zapewni dokumentację i nadzór autorski. Prace zamierzamy rozpocząć w 2020 r. –powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Po zmodernizowaniu linii Białystok – Ełk pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Dzięki drugiemu torowi zwiększą się możliwości trasy, m.in. będzie mogło jeździć więcej pociągów.

Projekt modernizacji linii ma być gotowy w IV kwartale 2019 roku. Szacowany koszt całej inwestycji, razem z pracami budowlanymi to około 1,7 miliarda złotych.
Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego PLK podpisały z firmą MGGP S.A. Koszt zamówienia to 19,8 mln zł. netto.

Zmienia się również trasa Warszawa – Białystok. Na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz – Sadowne zasadnicze prace zostały już zakończone. Pasażerowie korzystają z nowych peronów, oddane do użytku zostały nowe przejścia podziemne i bezkolizyjne skrzyżowania. Trwa modernizacja linii Rail Baltica na odcinku Sadowne – Czyżew. Przebudowywane są perony, tory, sieć trakcyjna i przejazdy kolejowo-drogowe. Koszt prac na środkowym odcinku trasy Warszawa – Białystok to 641 mln złotych. W przyszłym roku rozpoczną się prace na podlaskim fragmencie Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku. Dzięki modernizacji skróci się czas przejazdu między stolicami dwóch województw, a pasażerowie zyskają odnowione stacje i przystanki bez barier architektonicznych. Zakończenie prac na trasie Białystok – Warszawa planowane jest do 2021 roku.

Komentarze (10) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. jolsky #2405763 | 94.254.*.* 28 gru 2017 23:47

    Czytam...Ełk Towarowy !? Mam rozumieć ze zostanie dobudowana nowa stacja !? Bo obecnie takiej nie ma

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-6) odpowiedz na ten komentarz

  2. ojoj #2405521 | 89.229.*.* 28 gru 2017 17:19

    Ełk wraca wreszcie do macierzy. Ełk bliżej Podlasia

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Julisz #2405318 | 89.228.*.* 28 gru 2017 09:50

      Obym dożył tej chwili ) a tak na poważnie to ciekawe skąd Polska weźmie na to pieniądze skoro za chwilę będziemy za burta Unii???

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Mamy rok 2017 #2405310 | 88.156.*.* 28 gru 2017 09:01

        PiS jest przy władzy od 2 lat. A wszystko co MA BYĆ to "prace zaczniemy od 2020 "albo i później... Ewentualnie prace koncepcyjne. Śmiało możemy uznać, że lata 2016-2020 są latami straconymi dla infrastruktury. No ale albo 500+ za 24 miliardy, albo ta sama kasa na drogi, kolej...

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

      2. Lord #2405293 | 217.97.*.* 28 gru 2017 08:06

        A w związku z tą informacją należałoby przy tej okazji dobudować(odbudować) drugi tor z Ełku do Korsz. Skoro zwiększy się potok towarów i pasażerów na linii Litwa/Łotwa-Suwałki-Ełk-Białystok-Wa rszawa to część z nich co jest naturalnym następstwem będzie generować większe potoki w kierunku zachodnim - do Olsztyna-Gdańska/Gdyni - Szczecina. A z innej bajki to ciągle cicho na temat linii nr 223, której i przewoźnicy i Urząd Marszałkowski i ... a może przede wszystkim PKP PLK milczą i udaję , że jej nie ma!

        Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (10)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5