Dzięki Rail Baltice szybciej dojedziemy do Białegostoku
2017-12-27 18:04:35(ost. akt: 2017-12-27 18:13:05)
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w środę umowę na opracowanie dokumentacji modernizacji trasy Białystok – Ełk. Inwestycja jest dofinansowana z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
– W Krajowym Programie Kolejowym są projekty, które zapewnią dobre połączenia w Polsce i sprawny przewóz towarów pomiędzy krajami Unii Europejskiej. W środę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dokumentację dla prac na linii kolejowej Rail Baltica z Białegostoku do Ełku. Przedsięwzięcia zapewni m.in. lepsze podróże mieszkańcom województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego – powiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Modernizacja linii na odcinku Białystok – Ełk to przede wszystkim dobudowa drugiego toru, co istotnie zwiększy możliwości podróży i przewozu towarów na międzynarodowym korytarzu. Zmiany obejmą również wykorzystywany obecnie tor wraz z wymianą sieci trakcyjnej. Kompleksowo zmodernizowanych zostanie 8 stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk Towarowy i Ełk. Zdecydowanie poprawi się standard 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Będą kładki wyposażone w windy oraz nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Na trasie wzrośnie bezpieczeństwo. Dodatkowo wyposażone będą przejazdy kolejowo-drogowe. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych w ruchu międzynarodowym i regionalnym.
– Dzięki wykorzystaniu finansowania z instrumentu CEF „Łącząc Europę” przygotujemy się do modernizacji kolejnego odcinka na międzynarodowej trasie Rail Baltica z Białegostoku do Ełku. Podpisana dziś umowa zapewni dokumentację i nadzór autorski. Prace zamierzamy rozpocząć w 2020 r. –powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Po zmodernizowaniu linii Białystok – Ełk pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Dzięki drugiemu torowi zwiększą się możliwości trasy, m.in. będzie mogło jeździć więcej pociągów.
Po zmodernizowaniu linii Białystok – Ełk pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Dzięki drugiemu torowi zwiększą się możliwości trasy, m.in. będzie mogło jeździć więcej pociągów.
Projekt modernizacji linii ma być gotowy w IV kwartale 2019 roku. Szacowany koszt całej inwestycji, razem z pracami budowlanymi to około 1,7 miliarda złotych.
Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego PLK podpisały z firmą MGGP S.A. Koszt zamówienia to 19,8 mln zł. netto.
Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego PLK podpisały z firmą MGGP S.A. Koszt zamówienia to 19,8 mln zł. netto.
Zmienia się również trasa Warszawa – Białystok. Na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz – Sadowne zasadnicze prace zostały już zakończone. Pasażerowie korzystają z nowych peronów, oddane do użytku zostały nowe przejścia podziemne i bezkolizyjne skrzyżowania. Trwa modernizacja linii Rail Baltica na odcinku Sadowne – Czyżew. Przebudowywane są perony, tory, sieć trakcyjna i przejazdy kolejowo-drogowe. Koszt prac na środkowym odcinku trasy Warszawa – Białystok to 641 mln złotych. W przyszłym roku rozpoczną się prace na podlaskim fragmencie Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku. Dzięki modernizacji skróci się czas przejazdu między stolicami dwóch województw, a pasażerowie zyskają odnowione stacje i przystanki bez barier architektonicznych. Zakończenie prac na trasie Białystok – Warszawa planowane jest do 2021 roku.
Komentarze (10) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
red #2405129 | 195.136.*.* 27 gru 2017 18:32
Oj panowie, będziecie już emerytami, zanim coś tam ruszy, to i wyjazdów będzie dużo, dużo mniej.To, że któryś wziął długopis i coś tam naskrobał, to nie znaczy, że wsiadamy i jedziemy.
Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz
M. #2405140 | 176.221.*.* 27 gru 2017 18:54
Każda modernizacja kończy się w okolicy granicy Warmii... Mamy się cieszyć, że w okolicy Olsztyna pociągi będą zwalniać???
odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
obserwator #2405155 | 83.9.*.* 27 gru 2017 19:41
Skoro są środki na modernizację linii kolejowych to co z połączeniem Ełk - Gołdap przez olecko?
Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz
edek #2405231 | 37.47.*.* 27 gru 2017 23:07
I co powiecie malkontenci. Brawo PiS , tak trzymać !
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)
forum miłośników kolei #2405243 | 109.243.*.* 28 gru 2017 00:06
No i słusznie, tak naprawdę znacznie więcej osób jeździ pociągiem do Białegostoku, niż do Olsztyna, który jest miastem wojewódzkim tylko z nazwy.
odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)