Nauczyciele z SP3 stworzyli grę komputerową specjalnie dla uczniów!

2018-06-12 08:41:46(ost. akt: 2018-06-12 08:47:05)
,,Oś Chronologiczna Pani Jurskiej” — tak nazywa się gra komputerowa, którą stworzyła społeczność szkolna SP3 w Ełku.
W związku z zaobserwowaniem wzrastających z roku na rok problemów wychowanków z obliczaniem czasu w historii postanowiłam pomóc dzieciom w przezwyciężeniu tej trudności. Bardzo długo myślałam, w jaki sposób mogłabym zachęcić uczniów do nauki umiejętności chronologicznych. Wówczas pomyślałam, że dobrym pomysłem byłoby wykorzystać techniki interaktywne do kształcenia dzieci, zachęcając je do nauki chronologii poprzez grę komputerową.

Zanim wcieliłam swój pomysł w życie postanowiłam zaprezentować projekt scenariusza gry swoim wychowankom. Chciałam mieć pewność, że moje działania przyniosą zamierzony efekt. Uczniowie od razu zainteresowali się działaniem gry, spodobała im się scena (oś czasu z zegarem) oraz postać nauczycielki. Dzieci przyznały, że z chęcią doskonaliłyby umiejętności chronologiczne za pomocą gry komputerowej.

Z pomocą przyszedł mi nauczyciel informatyki i techniki – pan Szymon Zaniewski, który w ramach współpracy międzyprzedmiotowej pomógł mi stworzyć grę komputerową pt.: Oś Chronologiczna Pani Jurskiej, do której uruchomienia wymagana jest przeglądarka internetowa i Flash Player. Informatyk dostosował grę do pracy z tablicą multimedialną, dzięki czemu nauczyciele historii będą mogli ją wykorzystać podczas swoich lekcji.

Do stworzenia gry zostało użyte graficzne środowisko programistyczne do nauki programowania Scratch (scratch.mit.edu) wraz z materiałami udostępnionymi na jego platformie. Pan Szymon zaprogramował grę oraz zaprojektował grafikę z dźwiękami. Ja czuwałam nad oprawą merytoryczną i wspólnie z informatykiem testowałam nasze dzieło.

Zasady gry są bardzo proste, a sama gra umożliwia ocenę umiejętności chronologicznych danej osoby. Na osi czasu umieszcza się wylosowane przez program sześć dat. Należy jednak najpierw poprawnie określić każdej z nich wiek i połowę. Za każdą prawidłową odpowiedź otrzymuje się złotą monetę, natomiast za błędne określenie wieku lub połowy srebrną. Za brak poprawnej odpowiedzi nie dostaje się nagrody.

Aplikacja z pewnością pozwoli uczniom utrwalić wiedzę na temat obliczania czasu w historii. W dzisiejszych czasach do dzieci najłatwiej dotrzeć poprzez Internet i komputer. Gra komputerowa z pewnością zachęci do nauki i pozwoli uczniom nabyć umiejętności chronologiczne poprzez zabawę.
Krzysztofa Jurska, Szymon Zaniewski
Szkoła Podstawowa nr 3 w Ełku

LINK DO GRY: TUTAJ

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5