Stuletni zabytek teraz jak nowy

2018-06-13 13:00:00(ost. akt: 2018-06-13 13:31:21)

Autor zdjęcia: P. Tomkiewicz

Na stacji Ełckiej Kolei Wąskotorowej możemy już podziwiać zabytkowy wagon pocztowy. Po gruntownej renowacji, jaką przeszedł w ostatnich miesiącach, z p[pewnością będzie kolejną wyjątkową atrakcją Muzeum Historycznego w Ełku.
Ełcka Kolej Wąskotorowa to coś wyjątkowego - zabytek i atrakcja na skalę europejską, którą warto się chwalić. Od kilku lat władze Ełku starały się o unijne dofinansowanie, dzięki którym ełcka wąskotorówka mogłaby zmienić się nie do poznania i jeszcze bardziej zachwycać - nie tylko mieszkańców miasta, ale i turystów. Teraz jesteśmy tego świadkami. Zmienia się nie tylko teren stacji ełckiej wąskotorówki, ale również zabytkowy tabor zyskuje nową młodość.

Chodzi m.in. o jedyny w swoim rodzaju parowóz PX48-1752 wraz z tendrem. Przechodzi on gruntowny remont w specjalistycznym zakładzie na Śląsku. Prace te obejmują m.in. rewizję wewnętrzną kotła parowozu oraz wymianą skrzyni ogniowej. Teraz, mimo swojego wieku, będzie w pełni sprawny i stanie się nie lada atrakcją na skalę polskiego kolejnictwa. W Ełku powinien pojawić się już w najbliższych tygodniach.

Renowacji został poddany również wagon pocztowy. Jest on wpisany do rejestru zabytków w związku z tym, wszystkie naprawy musiały być zgodne z oryginalną dokumentacją techniczną. Prace polegały na odtworzeniu wyglądu wagonu do stanu z połowy lat 60. XX wieku.

— Był on w bardzo złym stanie technicznym. Efekty prac są naprawdę imponujące. Teraz każdy będzie mógł do niego wsiąść i zobaczyć to niezwykłe wnętrze — mówi dyrektor muzeum, Kazimierz Bogusz.

Wagon dzieli się na dwie części — kancelaryjną, gdzie sortowano listy oraz magazynową, gdzie przechowywano przesyłki. Według specjalistów został wyprodukowany na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku. Najpierw wykorzystywali go Niemcy. Po II wojnie światowej trafił do polski w ramach reparacji wojennych i korzystała z niego Poczta Polska. W latach swojej świetności pełnił funkcję urzędu pocztowego "na szynach".

Najpierw stacjonował w Olsztynie, a w latach 70-tych trafił do Ełku, gdzie pozbawiony kół stał na bocznicy. Korzystali z niego rewidenci. Teraz stoi już na torach Ełckiej Kolei Wąskotorowej i zaprasza turystów do obejrzenia swoje wnętrza.

W ostatnim czasie renowacji została poddana również węglarka. Odnowione obiekty będą stanowiły stałą ekspozycję na terenie EKW, otwartą dla odwiedzających, która jeszcze dokładniej pomoże im zgłębić historię jednej z ważniejszych atrakcji turystycznych naszego regionu.

Projekt Ełckiej Kolei Wąskotorowej powstał w 1905 roku. Sto lat temu - w 1918 roku pociągi jeździły już na wszystkich liniach pasażerskich ówczesnej wąskotorówki.

W ramach prowadzonych w ostatnim czasie inwestycji udało się m.in. odnowić zachodnią część terenu Ełckiej Kolei Wąskotorowej. Gruntowny remont przeszedł istniejący na stacji zabytkowy budynek. To właśnie w nim swoją nową siedzibę będzie miało Muzeum Historyczne w Ełku. Teraz powstaje Park Odkrywców Kolei, w którym pojawią się niespotykane nigdzie indziej urządzenia edukacyjne, które pozwolą w prosty sposób pokazać zasady fizyki wykorzystywane w pracy kolei wąskotorowej.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5