Umowa na trasę Via Baltica podpisana!
2018-07-05 11:22:10(ost. akt: 2018-07-05 11:22:59)
W środę w Kalinowie podpisano umowę na budowę pierwszego odcinka trasy Via Baltica na Warmii i Mazurach. Gdy cała trasa będzie już gotowa, czas podróży z Ełku do stolicy może skrócić się nawet do dwóch godzin.
W środę w Kalinowie podpisana została umowa na projekt i budowę jednego z odcinków drogi ekspresowej S61, znanej również jako trasa Via Baltica. Wykonawcą ok. 20-kilometrowego fragmentu trasy od węzła Wysokie do Raczek o wartości 484,3 mln zł będzie firma Budimex SA. Zadanie będzie polegało na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni, czterech bezkolizyjnych węzłów drogowych, a także infrastruktury towarzyszącej: dróg serwisowych, urządzeń ochrony środowiska i fragmentów dróg lokalnych. To już dziewiąta umowa na realizację polskiego odcinka Via Baltiki w ciągu S61, a zarazem pierwsza przebiegająca przez Warmię i Mazury. Na Mazowszu bliska zakończenia jest już budowa ostatnich odcinków drogi ekspresowej S8 wchodzących w skład korytarza Via Baltica. W województwie podlaskim w realizacji znajdują się wszystkie odcinki tego szlaku poza obwodnicą Łomży, dla której 26 czerwca Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad dokonała wyboru wykonawcy.
— Szlak Via Baltica pobudzi gospodarczo regiony Polski Północno-Wschodniej. To droga, która była planowana od dawna. My mamy determinację, by tę inwestycję realizować. W ciągu kilku tygodni wszystkie odcinki tego szlaku zostaną zakontraktowane. Równomiernie inwestujemy w infrastrukturę w naszym kraju — powiedział podczas podpisania umowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Odcinek, na budowę którego została właśnie podpisana umowa jest jednym z trzech fragmentów drogi Via Baltica realizowanych na Warmii i Mazurach. Na pozostałe dwa odcinki tej drogi czyli Szczuczyn – węzeł Ełk Południe (ok. 23 km) oraz węzeł Ełk Południe – węzeł Wysokie (ok. 23 km wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16) umowy zostaną podpisane po zakończeniu trwającej obecnie kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Zadaniem wykonawcy będzie, przed przystąpieniem do prac budowlanych, wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami zamawiającego zawartymi w programie funkcjonalno-użytkowym oraz uzyskanie wszelkich wymaganych uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji.
Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Zadaniem wykonawcy będzie, przed przystąpieniem do prac budowlanych, wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami zamawiającego zawartymi w programie funkcjonalno-użytkowym oraz uzyskanie wszelkich wymaganych uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji.
Czas realizacji inwestycji to 29 miesięcy nie wliczając okresów zimowych w trakcie prowadzenia robót budowlanych (od 15.12 do 15.03) Zakończenie robót budowlanych planowane jest w połowie roku 2021.
W przyszłości połączenie trasy Va Baltica z siecią dróg lokalnych na Warmii i Mazurach będzie możliwe poprzez węzły drogowe Guty (gmina Szczuczyn), Ełk- Południe (gmina Ełk) w pobliżu Nowej Wsi Ełckiej, węzeł Ełk- Wschód (gmina Ełk) i węzeł Wysokie (gmina Kalinowo).
— Obecnie w realizacji są 142 km dróg za ok. 3,3 mld zł, kolejne 59 km przed podpisaniem umów na łączną kwotę ok. 1,9 mld zł — informuje Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
Polski odcinek Via Baltica to kolejne blisko 105 km drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. W tym roku kierowcy pojadą brakującymi odcinkami od Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi Maz. Łączny koszt budowy S8 Warszawa - Ostrów Maz. to ok. 4 mld zł.
Via Baltica to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego i została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.
Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.
Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
SUW #2531529 | 89.229.*.* 5 lip 2018 21:25
Przecież to ani Warmia, ani Mazury
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)