Piątek, 22 marca 2019. Imieniny Bogusława, Jagody, Katarzyny

To już pewne: za trzy lata pojedziemy Via Balticą

2018-08-16 07:13:26 (ost. akt: 2018-08-15 18:40:28)

Autor zdjęcia: GDDKiA

Umowa na zaprojektowanie i zbudowanie ostatniego z naszych odcinków drogi ekspresowej S61 podpisana. Via Balticą przejedziemy się prawdopodobnie za 3 lata.

Wykonawcą około 23-kilometrowego fragmentu trasy od Szczuczyna do węzła Ełk Południe będzie konsorcjum firm: Porr, Porr Bau oraz UNIBEP. Wartość tylko tego jednego zdania to zawrotna kwota 699,5 miliona złotych. Planowany czas realizacji to 29 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 15 grudnia do 16 marca. Oznacza to, że tym najważniejszym dla Ełku odcinkiem przejedziemy się w drugiej połowie 2021 roku.

Inwestycja obejmuje między innymi budowę odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 wraz z budową dróg serwisowych, remont wybranych dróg lokalnych, budowę obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Połączenie z siecią dróg lokalnych będzie możliwe poprzez węzły drogowe: Guty w gminie Szczuczyn, Ełk Południe w gminie Ełk w pobliżu Nowej Wsi Ełckiej.

Odcinek, na budowę którego została niedawno podpisana umowa, jest jednym z trzech fragmentów drogi ekspresowej S61 Szczuczyn — Raczki, która jest częścią europejskiej trasy Via Baltica, realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.

W lipcu — przypomnijmy jeszcze — zostały podpisane umowy na projekt i budowę odcinków Wysokie — Raczki oraz Ełk Południe — Wysokie. Poniedziałkowa umowa zamyka etap przygotowawczy budowy drogi ekspresowej S61 na Warmii i Mazurach i w innych regionach.

— Trzy lata temu obiecywaliśmy, że zajmiemy się drogą szybkiego ruchu Via Baltica. Wszyscy podchodzili do tego sceptycznie — już tylu próbowało, ale nikomu się nie udawało. My się jednak nie poddawaliśmy. No i udało nam się — skomentował niedawno podpisanie umowy poseł PiS Wojciech Kossakowski.

— Idea budowy Via Baltica przez Ełk i Suwałki, która narodziła się przed wielu laty, dzisiaj staje się już faktem. Bardzo nam wszystkim na tym zależało. Na finalną realizację inwestycji wprawdzie musimy poczekać jeszcze ponad trzy lata, ale już teraz wiemy, że stworzy ona szansę dużo dynamiczniejszego rozwoju nie tylko naszego miasta, ale także regionu — powiedział z kolei prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz.

Obecnie w realizacji jest 188 kilometrów S61 za zawrotną kwotę 4,6 miliarda złotych. Polski odcinek Via Baltica to również blisko 105 km drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. W tym roku kierowcy pojadą brakującymi odcinkami od Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej.

Kamil Mróz
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (19) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Jurek #2556717 | 89.228.*.* 16 sie 2018 20:24

    Kto idzie na zakład że 4 lata minimum?:)

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Luk #2556381 | 188.146.*.* 16 sie 2018 11:20

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Super na Litwie już pomniki stawiają dla Pisu i na Łotwie też .... A co będzie miało z tej drogi woj warmińskomazurskie ...? NIC! Tylko S5 z Grudziądza do Ostródy i dalej S16 z Olsztyna do Ełku może ruszyć te województwo, ponieważ to jest trasą Wsch-Zach

    1. Zasługi PIS ??? #2556367 | 193.46.*.* 16 sie 2018 11:03

      2005 - rozpoczęcie prac przygotowawczych w zakresie I Paneuropejskiego Korytarza Transportowego (Budzisko- Warszawa). 2009 - zmiana rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. „W sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych” (dopisanie drogi ekspresowej S61 na odc. S8 (Ostrów Mazowiecka) - Łomża - Stawiski - Szczuczyn - Ełk - Raczki - Suwałki - Budzisko - granica państwa (Kowno)). 2010 - rozpoczęcie prac przygotowawczych w zakresie materiałów do decyzji środowiskowej dla inwestycji polegającej budowie drogi ekspresowej S-61 na odcinku od węzła „Szczuczyn” do węzła „Szkocja” (odc. od msc. Szczuczyn do msc. Raczki. 2011 - opracowanie studium korytarzowego etap I (STEŚ I) dla 4 wariantów przebiegu S61 na odcinku węzeł „Szczuczyn” węzeł „Szkocja”. Rekomendacja wariantów do dalszych analiz. 2013 - opracowanie studium techniczno- ekonomiczno- środowiskowego dla 4 wariantów.

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Logo #2556351 | 83.9.*.* 16 sie 2018 10:33

        Co za bzdury i bezczelność przepisywanie sobie zasługi za za via Bałtice. Droga planowana była dużo wcześnie niż 3 lata temu. Swoją drogą to i tak jesteśmy i będziemy Polską C, bo jedna droga tego nie zmieni i nie ważne czy rządzą pisiory czy platformersi. Wszyscy mają nas równo w dupie. żadnemu posłowi się nie chce starać o region i głosy ludzi jak i tak o jedynce na liście i miejsce przy korycie decyduje partyjny kacyk.

        Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      2. BZ #2556316 | 16 sie 2018 09:12

        Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Po raz kolejny pytam się, a co z DK-16?? Są pieniądze na budowę drogi dla Litwinów, którzy jawnie tak jak Ukraińcy, jawnie nam plują twarz, a PIS udaje, że pada deszcz.

        Pokaż wszystkie komentarze (19)

        Zagraj w GRY.wm.pl

        • Goodgame Empire
        • Goodgame Big Farm
        • Goodgame Poker
        • Shadow Kings - The Dark Ages