Stara ciuchcia prawie jak nowa

2018-11-22 08:00:00(ost. akt: 2018-11-22 08:26:18)

Autor zdjęcia: P. Różycki

WYDARZENIA\\\ Po remoncie na tory ełckiej wąskotorówki powróciła wyremontowana lokomotywa spalinowa Lyd 1. Prace przy trzyosiowej lokomotywie spalinowej pochłonęły prawie 184 tys. zł. Ale za to w nowym sezonie będzie wozić tysiące turystów.
Ełcka Kolej Wąskotorowa znajdująca się pod opieką Muzeum Historycznego w Ełku jest niewątpliwie jedną z największych atrakcji turystycznych naszego regionu. Kolejka wybudowana w latach 1912-1918 przez długi okres pełniła bardzo ważną rolę gospodarczą. W 1991 r., w uznaniu dla jej piękna i walorów historycznych, została wpisana do rejestru zabytków. Ełcka Kolej Wąskotorowa jest jedyną czynną tego typu atrakcją turystyczną na Warmii i Mazurach.

O jej popularności najlepiej świadczy fakt, że w tym roku od maja do początku września zrealizowała łącznie 132 przejazdy, z których skorzystało 21 006 osób. Ponadto EKW odwiedziło około 11 000 osób.

Rozkładowe przejazdy pociągami EKW prowadzone są przez lokomotywy spalinowe Lyd1 z wagonami zamkniętymi i odkrytymi. Trzyosiowa wiązarowa lokomotywa spalinowa typu WLs150 była produkowana w chrzanowskim Fabloku od roku 1960. Ogółem w latach 1960–1969 wyprodukowano 144 lokomotywy tego typu, z czego 28 sztuk trafiło do PKP, a reszta na koleje przemysłowe. Produkowano wersje na szerokość toru 750, 785 i 900 mm, natomiast planowana wersja na szerokość 600 mm nigdy nie powstała. Spalinowóz wyposażony został w silnik 5DSR150 o mocy 150 KM.

Obecnie Lyd1 typu WLs150 są eksploatowane na muzealnej Kolei Wąskotorowej Rogów-Rawa-Biała, Ełckiej Kolei Wąskotorowej i Pleszewskiej Kolei Lokalnej oraz w Skansenie w Rudach i KWK Kazimierz-Juliusz w Sosnowcu. Od 2008 roku jedna z lokomotyw WLs150 stacjonuje na Mławskiej Kolei Dojazdowej, a w marcu 2015 Lyd1-221 wyeksponowano przy ul. Wrocławskiej w Trzebnicy.

Właśnie taka wyremontowana lokomotywa powróciła do Ełku w środę. Prace naprawcze prowadzone były w Aleksandrowie Kujawskim w województwie kujawsko-pomorskim i pochłonęły prawie 184 tys. zł.

Diagnostyce i naprawie podlegały ostoja, zestawy kołowe, resory, układ hamulcowy, sprężarka powietrzna, układ cięgłowo-zderzakowy, piasecznice, silnik wraz z układem chłodzenia i smarowania silnika, skrzynia biegów, kabina maszynisty i instalacja elektryczna oraz oświetlenie. Lokomotywa została też pomalowana.

Już niedługo , bo do 17 grudnia, ma zakończyć się również remont przystanku kolejowego w Sypitkach. W ramach inwestycji zostanie przebudowany peron, wykonane zostanie nowe ogrodzenie, zagospodarowana zieleń na przystanku EKW w Sypitkach. Koszt inwestycji to 103 tys. zł.

tom

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. lok #2629193 | 89.229.*.* 22 lis 2018 16:46

    Wystarczy połączyć wąskotorową z Mikołajkami lub Giżyckiem i korzystających z kolejki będzie grubo ponad sto tysięcy osób.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5