Przez Wojska Polskiego najlepiej "na suwak"

2019-06-17 18:23:30(ost. akt: 2019-06-17 18:49:24)

Autor zdjęcia: P. Tomkiewicz

Remonty potrafią napsuć krwi kierowcom. Z pomocą przychodzą pewne dobre nawyki, które mogą sprawić, że ruch po remontowanym mieście będzie płynniejszy i mniej "emocjonujący".
W związku z remontem ul. Wojska Polskiego do naszej redakcji dochodzą sygnały od kierowców. Niektórzy skarżą się, że jadąc ul. Wojska Polskiego w stronę Wieży Ciśnień niektórzy kierowcy, często "na obcych rejestracjach", jadą maksymalnie długo lewym pasem, po czym na siłę wciskają się tuż przed zwężeniem drogi mniej więcej na wysokości skrzyżowania z ul. Kościuszki.

Warto wiedzieć, że nie jest to spowodowane żadnymi złymi manierami, a raczej znajomością drogowych obyczajów.

- Kłania się jazda "na suwak". Nie dalej jak dziś jechałem Wojska Polskiego lewym pasem, po czym przed zwężeniem próbowałem włączyć się na pas prawy. Żaden kierowca nie chciał mnie wpuścić, a jak już wjechałem, do pani za mną zaczęła gestykulować sugerując, że zajechałem jej drogę. Przecież przy zwężeniach tak właśnie powinno się robić! Jazda jest wtedy płynniejsza, korki mniejsze, ryzyko że ktoś będzie wymusić pierwszeństwo mniejsze - mówi nam w rozmowie kierowca, który przyszedł dzisiaj do naszej redakcji z prośbą o opublikowanie krótkiego artykułu.

Co to jest jazda na suwak? W manewrze chodzi o to, by przy zwężeniach wpuścić przed siebie jeden samochód chcący zjechać podporządkowanego pasa. Szeryf natomiast to taki kierowca, który usilnie stara się nie wpuścić kierowcy z lewego pasa przed siebie.

Prawidłowy "suwak" znajdziecie na tym filmie:


Manewr ten jest na tyle przydatny, że ustawodawca zapowiedział niedawno, że jeszcze w 2019 roku zostanie wpisany jako obowiązkowy do kodeksu ruchu drogowego. Za uniemożliwienie manewru "na suwak" ma grozić nawet mandat.

Na razie jednak jazda "na suwak" pozostaje nieuregulowania prawnie. Ale to nie oznacza, że kierowców nie należy edukować. W niektórych miastach niedaleko zwężeń ustawia się znaki informacyjne z prośbą o wykonywanie tego manewru. Po to, by takie krótkie odcinki drogi można było pokonać w miarę sprawnie i bezstresowo :)

Komentarze (15) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Co sądzicie ? #2748806 | 176.221.*.* 17 cze 2019 23:19

    Dlaczego na ul. Przemysłowej kierowcy zbliżający się do ul. Suwalskiej - ronda - nie jadą "na suwak" ( dwoma pasami) tylko tworzą bardzo długą kolejkę ?

    Ocena komentarza: warty uwagi (19) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. kB #2748946 | 5.172.*.* 18 cze 2019 10:06

      Przyglądam się tej inwestycji w centrum miasta i dochodzę do jednego wniosku. Otóż osoby zarządzające miastem nie do końca to przemyślały. Nie neguję potrzeby wykonania remontu centrum Ełku(choć nie wiemy w jakim kształcie - mimo tzw. "konsultacji"). Chodzi o harmonogram prac remontowych w Ełku i potrzebę wykonania innej inwestycji tj. "małej obwodnicy". Czemu? odciążyłoby to wyjazd na osiedle MSM, Kochanowskiego, Baranki i Białystok, a także wjazd do samego centrum miasta. Wszyscy widzą jakie kolejki robią się na skrzyżowaniu W.P. i Kościuszki. Można powiedzieć, że 60%-75% natężenia ruchu na odcinku Kilińskiego- Kościuszki dotyczy zjazdu na Kościuszki, do Bramy Mazur i Suwalską. Miasto pewnie nie liczy tego natężenia - ale czy jest potrzeba? Wystarczy wyjść na to skrzyżowanie - choć warto byłoby mieć takie badanie. Argument, że nie ma jeszcze żadnych uzgodnień w sprawie tzw. "małej obwodnicy" jest nietrafiony. O tym się mówi 15-20 lat. Nawet w ostatniej kampanii prezydenckiej pojawił się (kolejny raz) ten temat. Ponoć wybudowanie tej obwodnicy to 20 mln zł z czego dofinansowanie z budżetu państwa miałoby wynosić 16 mln. Przy czym te 4 mln zł to wspólna inwestycja miasta i powiatu. Czyli radni zamiast podwyższania sobie diet powinni oddać te pieniądze na cele, które wymagają prawdziwego dofinansowania. Chyba, że bieda u radnych jest taka, że nie starcza im do pierwszego, jak jednemu ministrowi...

      Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

      1. woow #2748746 | 176.221.*.* 17 cze 2019 21:07

        Na suwak? W Ełku? Tu nawet nie obowiązuje jazda prawym pasem, sami królowie lewego pasa... A odnośnie remontu WP to samowolka wśród kierowców, jazda nie wg znaków, ale jak się komu podoba, wpychanie się, jazda w lewo na nakazie w prawo i odwrotnie. Masakra!!!

        Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz

      2. Radecky #2748709 | 93.105.*.* 17 cze 2019 20:06

        połowa ełckich kierowców powinna wrócić do nauki jazdy :) - brak jazdy na suwak -późne sygnalizowanie skrętów -opóźnione i powolne ruszania ze świateł -nie wpuszczanie kierowców z drogi podpożądkowanej w sytuacji gdy korki i duży ruch -parkowanie na dwóch miejscach

        Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        1. zenek #2749259 | 176.109.*.* 19 cze 2019 00:03

          Swoją drogą nagradzany za swą niespotykaną erudycję prezio powinien otworzyć trochę umysłowy zamek i wpuścić kilka rozsądnych pomysłów. Zamiast kasy na baloniarzy trzeba było przeznaczyć więcej na roboty i zaznaczyć w przetargu prace w godzinach wieczornych, bądź w ogóle nocnych, jak to się dzieje na zachodzie. A tak pooglądacie se balony z balkonu a potem w zakorkowanych w upale autach będziecie oglądać tablice rejestracyjne. Za to mamy nagradzanego, tryskającego pomysłami i innowacjami prezia tysiąclecia.

          Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

        Pokaż wszystkie komentarze (15)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5