Rusza budowa trasy Via Baltica

2019-10-09 14:47:30(ost. akt: 2019-10-09 15:16:49)

Autor zdjęcia: P. Tomkiewicz

W środę w okolicach miejscowości Kalinowo w powiecie ełckim symbolicznie wbito łopaty pod budowę nowego odcinka trasy Via Baltica. Ten nieco ponad 20-kilometrowy odcinek ekspresówki będzie jednym z trzech przebiegających przez Mazury.
Po kilkunastu latach starań, wielu miesiącach prac nad projektami i pozwoleniami w końcu budowa trasy Via Baltica w okolicach Ełku staje się faktem. W środę oficjalnie rozpoczęła się budowa pierwszego z trzech odcinków ekspresówki na Mazurach.

Droga ekspresowa S61 znana również jako Via Baltica to droga ekspresowa z Ostrowi Mazowieckiej do Budziska na granicy z Litwą. Obecnie w ciągu tej drogi powstały już obwodnica Stawisk czy Szczuczyna. Na granicy w Budzisku S61 połączy się z litewską A5 prowadzącą w kierunku Kowna i Rygi.
Zdecydowana większość trasy będzie przebiegała przez województwo podlaskie, ale 3 odcinki liczące około 66 kilometrów przez Mazury. O taki przebieg trasy przez wiele lat zabiegali samorządowcy i parlamentarzyści z różnych partii politycznych.

— To symboliczne wbicie łopat wieńczy nasz trud związany z przygotowaniem inwestycji. Nie dotyczy to tylko tych ostatnich kilkunastu miesięcy, od momentu kiedy podpisaliśmy umowę z wykonawcą — mówi Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. — Kilkanaście lat temu było kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt wariantów inwestycji. To były trudne rozmowy z mieszkańcami, ale zaowocowały tym, że ta droga w końcu powstanie.

W środę oficjalnie rozpoczęto prace na odcinku Wysokie-Raczki. Wcześniej wycięto już drzewa w miejscu, w którym pobiegnie droga.

— Niedawno zakończyliśmy prace nad obwodnicą Olsztyna i teraz ten zespół naszych doświadczonych pracowników będzie budował fragment trasy Via Baltica — mówi Dariusz Taraszkiewicz, dyrektor rejonu w firmie Budimex na województwo warmińsko-mazurskie.

Zgodnie z kontraktem Via Baltica będzie dwujezdniową drogą ekspresową o nawierzchni betonowej. W ramach inwestycji powstaną też drogi serwisowe, wyremontowane zostaną niektóre drogi lokalne oraz pojawią się tzw. urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstanie m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Wysokie. Nawierzchnia drogi zostanie wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami 11,5 tony na oś.

Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”. Umowa z wykonawcą została podpisana latem ubiegłego roku. Jak podkreślają przedstawiciele GDDKiA, warto zauważyć, że zaledwie w ciągu kilkunastu miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą rozpoczynają się prace budowlane.

— Życzę, aby wykonawca zrealizował to zadanie w terminie, tak żeby za 1,5 roku, może trochę więcej - w połowie 2021 roku można było uroczyście przecinać wstęgę — dodaje dyrektor Nicewicz.

Wartość realizowanego odcinka drogi to 484,3 mln zł

Obrazek w tresci

Niebawem pozostałe dwa odcinki S61 - Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie powinny uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wtedy też prace budowlane obejmą całość ponad 66-kilometrowego odcinka między Szczuczynem a Raczkami.

Powstanie trasy Via Baltica ma przynieść zarówno dla mieszkańców jak i całego północno-wschodniego rejonu Polski same korzyści. Będzie to swoiste "okno na świat", które pomoże samorządom przyciągnąć inwestorów, a mieszkańców pozwoli na dużo szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie do stolicy Polski i dalej.

Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Rakim Orzysz #2802071 | 103.125.*.* 9 paź 2019 15:20

    Zostanie S16 Mrągowo - Ełk - najbardziej potrzebna i wyczekiwana droga regionu. Budujcie póki jest koniunktura, możliwości i finansowanie, żebyśmy się nie obudzili z ręką w nocniku, jak Dywity z północną obwodnicą Olsztyna - do dziś wszyscy się z nich śmieją.

    Ocena komentarza: warty uwagi (26) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. TERAZ S16 MRĄGOWO - EŁK #2802485 | 109.201.*.* 10 paź 2019 10:48

      Nie słuchajcie warszawiaków, którzy pobudowali tu sobie dacze i droga godzi w ich wyobrażenia i interesy. Nie słuchajcie tych kilku niewyedukowanych lobbystów z Mrągowa i Rynu. Nie słuchajcie grupy, której zależy, żeby z Mazur zrobić skansen. Słuchajcie nas - mieszkańców - MIESZKAŃCY CHCĄ EKSPRESÓWKI!

      Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. A co z Via Warmia and Mazury #2802120 | 95.90.*.* 9 paź 2019 17:00

        Z wszystkich inwestycji drogowych i innych na naszym terenie bardzo się cieszę, ale dlaczego wszystko co dotyczy naszego województwa idzie jak po grudzie? Popatrzmy na Via Baltica: jest pomysł, jest projekt, są pieniądze, a teraz już realizacja - wszystko idzie jak po sznureczku. Natomiast droga z Ełku do Olsztyna to jakiś organizacyjny i mentalny koszmar rodem z trzeciego świata. Same grudy pod nogami i tak na prawdę nic nie wiadomo.

        Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

        1. wot #2802082 | 83.9.*.* 9 paź 2019 15:44

          Co za szczęście, tuż przed wyborami wbić łopatę....

          Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz

        2. Mazur #2802301 | 37.249.*.* 9 paź 2019 22:02

          Właśnie, niektóre poprzednie komentarze doskonale oddają istotę rzeczy i obrazują, że większość mieszkańców ma dość destrukcyjnych działań wąskiej grupy lobbystów, którzy mają prywatny interes w tym " żeby było tak jak było" czyli aby Mazury były zacofanym skansenem i miejscem dla ich dacz lub drobnych geszeftow. Dość tego, dosc prywatny i kręcenia własnych lodów przy użyciu narracji o rzekomym działaniu "społecznym". To jest bujda na resorach i bajka dla ubogich i całe szczęście już tego bajeru nikt nie kupi. Ludzie bywajacw świecie coraz częściej i widzą że nawet na podlasiu czy na Podkarpaciu jest infrastrukturalnie o niebo lepiej, widzą gigantyczną różnicę i nie mają zamiaru utrwalac skansenu tylko dla tego że paru głośnych warszawiaków ma swoje dacze i wygodnie jest im jak jest. Oni kierują się tylko partykularnym interesem i nie są związani z regionem. To rodzaj myślenia quasi kolonialnego, a mieszkańcy są o tyle potrzebni o ile są pożyteczni i stanowią źródło taniej siły roboczej w geszeftach lub przy wykonywaniu prostych prac sezonowych. Musimy obronić Mazury przed wykluczeniem i zacofaniem, tu potrzebne są nowe duże inwestycje które dadzą impuls rozwojowy i stabilizuje rynek pracy na cywilizowanym poziomie dając stałe zatrudnienie nacnormalnych warunkach. To się pewnym grupom nie podoba i naruszacto ich interesy. Kochani, zaraz mamy wybory i wybierzmy najlepiej jak się aktualnie da. O Polsce wschodniej już kilku się wypowiadali gdzie ja ma. Trzeba wyciągnąć wnioski i nie dac się wymanewrowac. Bo okaże się będziemy już nie tylko Polska B ale nawet nie zmieściły się w ramach C. Lobbyści są w mniejszości choć są głośni. Ale kto jest głośny nie zawsze ma rację. Zorganizujemy się i dajmy odpór. Nasze głosy sacrizprosxonr choć liczne. Ale wierzę że się uda i Mazury też doczekają się normalnych dróg. Notabene są tacy którym przeszkadza nawet nowa sluza na Guziance. To też daje do myślenia o co tu chodzi. Idźmy na wybory i wybierzmy w interesie Maxur.

          Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

        Pokaż wszystkie komentarze (16)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5