Rusza budowa trasy Via Baltica

2019-10-09 14:47:30(ost. akt: 2019-10-09 15:16:49)

Autor zdjęcia: P. Tomkiewicz

W środę w okolicach miejscowości Kalinowo w powiecie ełckim symbolicznie wbito łopaty pod budowę nowego odcinka trasy Via Baltica. Ten nieco ponad 20-kilometrowy odcinek ekspresówki będzie jednym z trzech przebiegających przez Mazury.
Po kilkunastu latach starań, wielu miesiącach prac nad projektami i pozwoleniami w końcu budowa trasy Via Baltica w okolicach Ełku staje się faktem. W środę oficjalnie rozpoczęła się budowa pierwszego z trzech odcinków ekspresówki na Mazurach.

Droga ekspresowa S61 znana również jako Via Baltica to droga ekspresowa z Ostrowi Mazowieckiej do Budziska na granicy z Litwą. Obecnie w ciągu tej drogi powstały już obwodnica Stawisk czy Szczuczyna. Na granicy w Budzisku S61 połączy się z litewską A5 prowadzącą w kierunku Kowna i Rygi.
Zdecydowana większość trasy będzie przebiegała przez województwo podlaskie, ale 3 odcinki liczące około 66 kilometrów przez Mazury. O taki przebieg trasy przez wiele lat zabiegali samorządowcy i parlamentarzyści z różnych partii politycznych.

— To symboliczne wbicie łopat wieńczy nasz trud związany z przygotowaniem inwestycji. Nie dotyczy to tylko tych ostatnich kilkunastu miesięcy, od momentu kiedy podpisaliśmy umowę z wykonawcą — mówi Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. — Kilkanaście lat temu było kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt wariantów inwestycji. To były trudne rozmowy z mieszkańcami, ale zaowocowały tym, że ta droga w końcu powstanie.

W środę oficjalnie rozpoczęto prace na odcinku Wysokie-Raczki. Wcześniej wycięto już drzewa w miejscu, w którym pobiegnie droga.

— Niedawno zakończyliśmy prace nad obwodnicą Olsztyna i teraz ten zespół naszych doświadczonych pracowników będzie budował fragment trasy Via Baltica — mówi Dariusz Taraszkiewicz, dyrektor rejonu w firmie Budimex na województwo warmińsko-mazurskie.

Zgodnie z kontraktem Via Baltica będzie dwujezdniową drogą ekspresową o nawierzchni betonowej. W ramach inwestycji powstaną też drogi serwisowe, wyremontowane zostaną niektóre drogi lokalne oraz pojawią się tzw. urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstanie m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Wysokie. Nawierzchnia drogi zostanie wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami 11,5 tony na oś.

Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”. Umowa z wykonawcą została podpisana latem ubiegłego roku. Jak podkreślają przedstawiciele GDDKiA, warto zauważyć, że zaledwie w ciągu kilkunastu miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą rozpoczynają się prace budowlane.

— Życzę, aby wykonawca zrealizował to zadanie w terminie, tak żeby za 1,5 roku, może trochę więcej - w połowie 2021 roku można było uroczyście przecinać wstęgę — dodaje dyrektor Nicewicz.

Wartość realizowanego odcinka drogi to 484,3 mln zł

Obrazek w tresci

Niebawem pozostałe dwa odcinki S61 - Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie powinny uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wtedy też prace budowlane obejmą całość ponad 66-kilometrowego odcinka między Szczuczynem a Raczkami.

Powstanie trasy Via Baltica ma przynieść zarówno dla mieszkańców jak i całego północno-wschodniego rejonu Polski same korzyści. Będzie to swoiste "okno na świat", które pomoże samorządom przyciągnąć inwestorów, a mieszkańców pozwoli na dużo szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie do stolicy Polski i dalej.

Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ełk #2807264 | 46.151.*.* 20 paź 2019 20:51

    No i wbili łopaty i koniec pracy bo już po kampanii, rak maszyn, brak pracy brak postępów. A posoł już sukces odbębnił.....

    odpowiedz na ten komentarz

  2. sumsum corda #2803716 | 83.5.*.* 14 paź 2019 14:45

    Krajowa 16 z Mragowa do Ełku jest przykładem tego jak kazda władza traktuje ten kawałek Polski. Teraz też mówisię zrobimy ale gdzieś po 2026 i puszcza się pseudoekologów i warszawskich lobbystów by sobie pobuszowali.My chcieliśmy ale oni nie pozwalają i oto chodzi.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  3. TERAZ S16 MRĄGOWO - EŁK #2802485 | 109.201.*.* 10 paź 2019 10:48

    Nie słuchajcie warszawiaków, którzy pobudowali tu sobie dacze i droga godzi w ich wyobrażenia i interesy. Nie słuchajcie tych kilku niewyedukowanych lobbystów z Mrągowa i Rynu. Nie słuchajcie grupy, której zależy, żeby z Mazur zrobić skansen. Słuchajcie nas - mieszkańców - MIESZKAŃCY CHCĄ EKSPRESÓWKI!

    Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. oj #2802400 | 5.172.*.* 10 paź 2019 08:54

      a kiedy bedzie obwodnica Olsztyna bo zrobiony kawałek tej obwodnicy niczego nie zmienił bo jadąc od węzła Kudypy do węzła Wótowo prowadziły dwupasmowe drogi poboczem miasta a tam gdzie trzeba było jechać przez centrum np w kierunku na Bezledy czy Morąg to i tak trzeba wjechać do centrum inaczej się nie da

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Andy #2802379 | 31.1.*.* 10 paź 2019 07:59

        W komentarzach same PiSiory

        Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        Pokaż wszystkie komentarze (16)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5