Czwartek, 17 października 2019. Imieniny Antonii, Ignacego, Wiktora

Rusza budowa trasy Via Baltica

2019-10-09 14:47:30 (ost. akt: 2019-10-09 15:16:49)

Autor zdjęcia: P. Tomkiewicz

W środę w okolicach miejscowości Kalinowo w powiecie ełckim symbolicznie wbito łopaty pod budowę nowego odcinka trasy Via Baltica. Ten nieco ponad 20-kilometrowy odcinek ekspresówki będzie jednym z trzech przebiegających przez Mazury.

Po kilkunastu latach starań, wielu miesiącach prac nad projektami i pozwoleniami w końcu budowa trasy Via Baltica w okolicach Ełku staje się faktem. W środę oficjalnie rozpoczęła się budowa pierwszego z trzech odcinków ekspresówki na Mazurach.

Droga ekspresowa S61 znana również jako Via Baltica to droga ekspresowa z Ostrowi Mazowieckiej do Budziska na granicy z Litwą. Obecnie w ciągu tej drogi powstały już obwodnica Stawisk czy Szczuczyna. Na granicy w Budzisku S61 połączy się z litewską A5 prowadzącą w kierunku Kowna i Rygi.
Zdecydowana większość trasy będzie przebiegała przez województwo podlaskie, ale 3 odcinki liczące około 66 kilometrów przez Mazury. O taki przebieg trasy przez wiele lat zabiegali samorządowcy i parlamentarzyści z różnych partii politycznych.

— To symboliczne wbicie łopat wieńczy nasz trud związany z przygotowaniem inwestycji. Nie dotyczy to tylko tych ostatnich kilkunastu miesięcy, od momentu kiedy podpisaliśmy umowę z wykonawcą — mówi Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. — Kilkanaście lat temu było kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt wariantów inwestycji. To były trudne rozmowy z mieszkańcami, ale zaowocowały tym, że ta droga w końcu powstanie.

W środę oficjalnie rozpoczęto prace na odcinku Wysokie-Raczki. Wcześniej wycięto już drzewa w miejscu, w którym pobiegnie droga.

— Niedawno zakończyliśmy prace nad obwodnicą Olsztyna i teraz ten zespół naszych doświadczonych pracowników będzie budował fragment trasy Via Baltica — mówi Dariusz Taraszkiewicz, dyrektor rejonu w firmie Budimex na województwo warmińsko-mazurskie.

Zgodnie z kontraktem Via Baltica będzie dwujezdniową drogą ekspresową o nawierzchni betonowej. W ramach inwestycji powstaną też drogi serwisowe, wyremontowane zostaną niektóre drogi lokalne oraz pojawią się tzw. urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstanie m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Wysokie. Nawierzchnia drogi zostanie wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami 11,5 tony na oś.

Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”. Umowa z wykonawcą została podpisana latem ubiegłego roku. Jak podkreślają przedstawiciele GDDKiA, warto zauważyć, że zaledwie w ciągu kilkunastu miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą rozpoczynają się prace budowlane.

— Życzę, aby wykonawca zrealizował to zadanie w terminie, tak żeby za 1,5 roku, może trochę więcej - w połowie 2021 roku można było uroczyście przecinać wstęgę — dodaje dyrektor Nicewicz.

Wartość realizowanego odcinka drogi to 484,3 mln zł

http://m.wm.pl/2019/10/orig/s61-wysokie-raczki-zrid-01-582562.jpg

Niebawem pozostałe dwa odcinki S61 - Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie powinny uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wtedy też prace budowlane obejmą całość ponad 66-kilometrowego odcinka między Szczuczynem a Raczkami.

Powstanie trasy Via Baltica ma przynieść zarówno dla mieszkańców jak i całego północno-wschodniego rejonu Polski same korzyści. Będzie to swoiste "okno na świat", które pomoże samorządom przyciągnąć inwestorów, a mieszkańców pozwoli na dużo szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie do stolicy Polski i dalej.
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (34) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. sumsum corda #2803716 | 83.5.*.* 14 paź 2019 14:45

    Krajowa 16 z Mragowa do Ełku jest przykładem tego jak kazda władza traktuje ten kawałek Polski. Teraz też mówisię zrobimy ale gdzieś po 2026 i puszcza się pseudoekologów i warszawskich lobbystów by sobie pobuszowali.My chcieliśmy ale oni nie pozwalają i oto chodzi.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. TERAZ S16 MRĄGOWO - EŁK #2802485 | 109.201.*.* 10 paź 2019 10:48

    Nie słuchajcie warszawiaków, którzy pobudowali tu sobie dacze i droga godzi w ich wyobrażenia i interesy. Nie słuchajcie tych kilku niewyedukowanych lobbystów z Mrągowa i Rynu. Nie słuchajcie grupy, której zależy, żeby z Mazur zrobić skansen. Słuchajcie nas - mieszkańców - MIESZKAŃCY CHCĄ EKSPRESÓWKI!

    Ocena komentarza: warty uwagi (13) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. oj #2802400 | 5.172.*.* 10 paź 2019 08:54

    a kiedy bedzie obwodnica Olsztyna bo zrobiony kawałek tej obwodnicy niczego nie zmienił bo jadąc od węzła Kudypy do węzła Wótowo prowadziły dwupasmowe drogi poboczem miasta a tam gdzie trzeba było jechać przez centrum np w kierunku na Bezledy czy Morąg to i tak trzeba wjechać do centrum inaczej się nie da

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Andy #2802379 | 31.1.*.* 10 paź 2019 07:59

      W komentarzach same PiSiory

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. Mazur #2802301 | 37.249.*.* 9 paź 2019 22:02

        Właśnie, niektóre poprzednie komentarze doskonale oddają istotę rzeczy i obrazują, że większość mieszkańców ma dość destrukcyjnych działań wąskiej grupy lobbystów, którzy mają prywatny interes w tym " żeby było tak jak było" czyli aby Mazury były zacofanym skansenem i miejscem dla ich dacz lub drobnych geszeftow. Dość tego, dosc prywatny i kręcenia własnych lodów przy użyciu narracji o rzekomym działaniu "społecznym". To jest bujda na resorach i bajka dla ubogich i całe szczęście już tego bajeru nikt nie kupi. Ludzie bywajacw świecie coraz częściej i widzą że nawet na podlasiu czy na Podkarpaciu jest infrastrukturalnie o niebo lepiej, widzą gigantyczną różnicę i nie mają zamiaru utrwalac skansenu tylko dla tego że paru głośnych warszawiaków ma swoje dacze i wygodnie jest im jak jest. Oni kierują się tylko partykularnym interesem i nie są związani z regionem. To rodzaj myślenia quasi kolonialnego, a mieszkańcy są o tyle potrzebni o ile są pożyteczni i stanowią źródło taniej siły roboczej w geszeftach lub przy wykonywaniu prostych prac sezonowych. Musimy obronić Mazury przed wykluczeniem i zacofaniem, tu potrzebne są nowe duże inwestycje które dadzą impuls rozwojowy i stabilizuje rynek pracy na cywilizowanym poziomie dając stałe zatrudnienie nacnormalnych warunkach. To się pewnym grupom nie podoba i naruszacto ich interesy. Kochani, zaraz mamy wybory i wybierzmy najlepiej jak się aktualnie da. O Polsce wschodniej już kilku się wypowiadali gdzie ja ma. Trzeba wyciągnąć wnioski i nie dac się wymanewrowac. Bo okaże się będziemy już nie tylko Polska B ale nawet nie zmieściły się w ramach C. Lobbyści są w mniejszości choć są głośni. Ale kto jest głośny nie zawsze ma rację. Zorganizujemy się i dajmy odpór. Nasze głosy sacrizprosxonr choć liczne. Ale wierzę że się uda i Mazury też doczekają się normalnych dróg. Notabene są tacy którym przeszkadza nawet nowa sluza na Guziance. To też daje do myślenia o co tu chodzi. Idźmy na wybory i wybierzmy w interesie Maxur.

        Ocena komentarza: warty uwagi (11) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (34)

      Zagraj w GRY.wm.pl

      • Goodgame Empire
      • Goodgame Big Farm
      • Goodgame Poker
      • Shadow Kings - The Dark Ages