Rusza budowa trasy Via Baltica
2019-10-09 14:47:30(ost. akt: 2019-10-09 15:16:49)
W środę w okolicach miejscowości Kalinowo w powiecie ełckim symbolicznie wbito łopaty pod budowę nowego odcinka trasy Via Baltica. Ten nieco ponad 20-kilometrowy odcinek ekspresówki będzie jednym z trzech przebiegających przez Mazury.
Po kilkunastu latach starań, wielu miesiącach prac nad projektami i pozwoleniami w końcu budowa trasy Via Baltica w okolicach Ełku staje się faktem. W środę oficjalnie rozpoczęła się budowa pierwszego z trzech odcinków ekspresówki na Mazurach.
Droga ekspresowa S61 znana również jako Via Baltica to droga ekspresowa z Ostrowi Mazowieckiej do Budziska na granicy z Litwą. Obecnie w ciągu tej drogi powstały już obwodnica Stawisk czy Szczuczyna. Na granicy w Budzisku S61 połączy się z litewską A5 prowadzącą w kierunku Kowna i Rygi.
Zdecydowana większość trasy będzie przebiegała przez województwo podlaskie, ale 3 odcinki liczące około 66 kilometrów przez Mazury. O taki przebieg trasy przez wiele lat zabiegali samorządowcy i parlamentarzyści z różnych partii politycznych.
Zdecydowana większość trasy będzie przebiegała przez województwo podlaskie, ale 3 odcinki liczące około 66 kilometrów przez Mazury. O taki przebieg trasy przez wiele lat zabiegali samorządowcy i parlamentarzyści z różnych partii politycznych.
— To symboliczne wbicie łopat wieńczy nasz trud związany z przygotowaniem inwestycji. Nie dotyczy to tylko tych ostatnich kilkunastu miesięcy, od momentu kiedy podpisaliśmy umowę z wykonawcą — mówi Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. — Kilkanaście lat temu było kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt wariantów inwestycji. To były trudne rozmowy z mieszkańcami, ale zaowocowały tym, że ta droga w końcu powstanie.
W środę oficjalnie rozpoczęto prace na odcinku Wysokie-Raczki. Wcześniej wycięto już drzewa w miejscu, w którym pobiegnie droga.
— Niedawno zakończyliśmy prace nad obwodnicą Olsztyna i teraz ten zespół naszych doświadczonych pracowników będzie budował fragment trasy Via Baltica — mówi Dariusz Taraszkiewicz, dyrektor rejonu w firmie Budimex na województwo warmińsko-mazurskie.
Zgodnie z kontraktem Via Baltica będzie dwujezdniową drogą ekspresową o nawierzchni betonowej. W ramach inwestycji powstaną też drogi serwisowe, wyremontowane zostaną niektóre drogi lokalne oraz pojawią się tzw. urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstanie m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Wysokie. Nawierzchnia drogi zostanie wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami 11,5 tony na oś.
Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”. Umowa z wykonawcą została podpisana latem ubiegłego roku. Jak podkreślają przedstawiciele GDDKiA, warto zauważyć, że zaledwie w ciągu kilkunastu miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą rozpoczynają się prace budowlane.
— Życzę, aby wykonawca zrealizował to zadanie w terminie, tak żeby za 1,5 roku, może trochę więcej - w połowie 2021 roku można było uroczyście przecinać wstęgę — dodaje dyrektor Nicewicz.
Wartość realizowanego odcinka drogi to 484,3 mln zł
Niebawem pozostałe dwa odcinki S61 - Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie powinny uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wtedy też prace budowlane obejmą całość ponad 66-kilometrowego odcinka między Szczuczynem a Raczkami.
Powstanie trasy Via Baltica ma przynieść zarówno dla mieszkańców jak i całego północno-wschodniego rejonu Polski same korzyści. Będzie to swoiste "okno na świat", które pomoże samorządom przyciągnąć inwestorów, a mieszkańców pozwoli na dużo szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie do stolicy Polski i dalej.
Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Krzysztof #2802063 | 188.146.*.* 9 paź 2019 15:07
Czekamy na najważniejszą drogę DK16 Mrągowo - Ełk.
Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Rakim Orzysz #2802071 | 103.125.*.* 9 paź 2019 15:20
Zostanie S16 Mrągowo - Ełk - najbardziej potrzebna i wyczekiwana droga regionu. Budujcie póki jest koniunktura, możliwości i finansowanie, żebyśmy się nie obudzili z ręką w nocniku, jak Dywity z północną obwodnicą Olsztyna - do dziś wszyscy się z nich śmieją.
Ocena komentarza: warty uwagi (26) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)
DT. #2802080 | 37.47.*.* 9 paź 2019 15:38
A GDZIE SA -----DYWITY---- W ROSJI---CZY NA UKRAINIE ZE TAM NIC SIE NIE BUDUJE WRECZ WSZYSTO ....TO PROTESTY....I SPACERY PO PRZEJSCIACH....
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
wot #2802082 | 83.9.*.* 9 paź 2019 15:44
Co za szczęście, tuż przed wyborami wbić łopatę....
Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz
kowal #2802084 | 100.12.*.* 9 paź 2019 15:46
A gdzie malecki?Niechcial sie przed wyborami pokazac?
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz