Rail Baltica zmieni Ełk. Powstaną dwa tunele pod torami

2020-06-18 08:11:56(ost. akt: 2020-06-18 08:12:31)

Autor zdjęcia: Paweł Tomkiewicz

W środę w Ełku zaprezentowano rozwiązania związane z planowaną budową linii kolejowej Rail Baltica. Wiadomo już, że znikną dwa przejazdy kolejowe - na ulicy Towarowej i Kolejowej. W ich miejsce powstaną podziemne tunele.
Od lat głośno mówiło się w Ełku o dwóch wielkich inwestycjach, które skomunikują Ełk z resztą świata. Chodzi o ekspresową drogę Via Baltica i kolejową "ekspresówkę" Rail Baltica. W przypadku pierwszej z tych inwestycji dzieje się już bardzo dużo. Wystarczy wyjechać z Ełku czy to w kierunku Grajewa czy Kalinowa, aby zobaczyć postęp prac.

— Trzy odcinki tej trasy w województwie warmińsko-mazurskim (Wysokie – Raczki, Ełk Południe – Wysokie i Szczuczyn – Ełk Południe) są w realizacji. Dwa zostaną oddane do użytku pod koniec 2021 r., a kolejny na początku 2022 r. — przypominają przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury.

Dużo mniej konkretów związanych było do tej pory z budową linii kolejowej Rail Baltica. Ma to być linia szybka kolei łącząca północną Polskę m.in. z Warszawą. Prace na niektórych odcinkach tej linii już trwają. W okolicach Ełku dotychczas prowadzone były prace projektowe. Dostosowanie bowiem istniejącej infrastruktury do wymagań kolei dużych prędkości to ogromne wyzwanie. Chodzi m.in. o modernizację przejazdów kolejowych.

Tej kwestii poświęcona była środowa konferencja prasowa, w której wzięli udział m.in. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, jego doradca Paweł Czemiel, Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, poseł Prawa i Sprawiedliwości Wojciech Kossakowski oraz Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku. Podczas konferencji pojawiły się również wątki polityczne, ale to co najbardziej interesuje ełczan, to przede wszystkim kwestie związane z planowaną inwestycją.

Przejazd kolejowe w ciągu ulicy Towarowej - między cmentarzami a firmami na strefie - zostanie zlikwidowany. Zamiast niego pojawi się tunel pod torami. Zostanie on jednak przesunięty o około 150 metrów w kierunku dworca. Do tego zostaną wybudowane drogi łączące tunel z istniejącą już infrastrukturą.

— Jest to tunel, o który walczyliśmy jako miasto, bo chcieliśmy żeby ulica Cmentarna nie była ślepa, żeby komunikować się ze strefą. Projektanci PKP odpowiedzieli na nasze postulaty i z tego cieszymy się — mówi Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku.

Wiadomo już, że zmieni się też przejazd kolejowy na ulicy Kolejowej. Zamiast niego powstanie również tunel pod torami.

Obie inwestycje mają być realizowane przez władze centralne.

Spotkanie było też okazją do podsumowania innych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w regionie.

— Pierwsza inwestycja już się kończy, druga rozpoczyna. Nie zwalniamy tempa, ponieważ chcemy, aby zaległości spowodowane przez naszych poprzedników zostały jak najszybciej nadrobione — stwierdził minister.

Dzięki wykonanym pracom na linii kolejowej 219 na odcinku Szczytno-Ełk skrócił się czas przejazdu pociągów. Jeszcze w tym roku zarządca infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA przewiduje podpisanie umowy z wykonawcą modernizacji linii kolejowej nr 28 na odcinku Ełk-Korsze.

Komentarze (14) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. kolo #2938441 | 79.191.*.* 24 cze 2020 11:24

    Zbudujemy tak jak 16 z Mrągowa do Ełku - lajt motiv wszystkich kampanii

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

  2. Czy #2936577 | 46.151.*.* 21 cze 2020 10:45

    w miejscach przyszłej budowy tuneli, o których mowa wyżej, były przeprowadzone prace badania hydrologiczne? Czy pamiętają Panowie czasy budowy obwodnicy miasta? Czasów budowy tunelu pod wąskim torem. Z wykopu wypłynęła woda i zatrzymano prace na wiele lat. Jeden z tuneli będzie przebiegał przy korycie rzeki, przez tereny, które były zabagnione i zostały zasypane śmieciami miejskimi i gruzem. Czy po nich ma przebiegać prawdziwa mała obwodnica? Na planach inwestycyjnych miasta z okresu krótko "pogomułkowskiego" była naniesiona droga biegnąca od ulicy Kilińskiego-Wojska Polskiego w kierunku torów. Biegłą przy skarpie cmentarnej, przechodziła pod lub nad torami, przez tereny dawnej roszarni, przez zakola rzeki , najpierw na stronę dawnego stadionu, potem jeszcze raz przez rzekę pod skarpę "roszarnianą" i przez wąski tor. Po jego przejściu jeszcze raz przez rzekę w kierunku dzisiejszej ulicy Łąkowej, która w tamtych czasach była polną ścieżką wiodącą do rzeki. Po przekroczeniu ul. Suwalskiej miała biec przez ogrody przypisane do mieszkańców z ul. Mazurskiej. Dziś w tych ogrodach są domki jednorodzinne ul. Warmińskiej.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. edek #2935861 | 37.47.*.* 19 cze 2020 22:33

      Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Niektórym nerwy puszczają jak PIS buduje. Tak trzymać !

      1. Co tu robi Pisowiec; #2935434 | 95.160.*.* 19 cze 2020 08:26

        Szmitt ,kogo on tu reprezentuje ,nie jest zadnym ministrem a afiszuje sie i wszedzie go pelno a zadnej funkcji oprocz przewodnika Pisiorow na Warm-Mazury.Chodzacy nieudacznik i nierob.

        Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

      2. olsztynianka 79 lat #2935402 | 5.172.*.* 19 cze 2020 07:26

        Szmit się odnalazł?

        Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (14)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5