Rail Baltica wjedzie do Ełku. Umowa podpisana

2021-08-26 15:26:55(ost. akt: 2021-08-27 09:44:38)

Autor zdjęcia: MCH

Ełk zyska nowe kolejowe oblicze, a wszystko to w ramach realizacji Rail Baltiki, a dokładnie na odcinku Białystok - Ełk. Dzisiaj na ełckim dworcu podpisano umowę na opracowanie projektów i wykonanie robót budowlanych. Pojawili się przedstawiciele rządu, kolei oraz samorządowcy.
Dziś (czwartek 26 sierpnia) po godz. 13:00 na ełckim dworcu kolejowym zorganizowano konferencję prasową dotyczącą modernizacji kolejowej naszego miasta, która będzie efektem rozbudowy trasy kolejowej Rail Baltica. Dokładnie chodzi o opracowanie projektów badawczych i wykonanie robót budowlanych dla fazy I projektu pn. „Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa) – etap I odcinek Białystok – Ełk”.

W wydarzeniu uczestniczyli goście: Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, Prezesa PKP Ireneusza Merchela, Posła na Sejm RP Wojciecha Kossakowskiego, Prezydenta Ełku Tomasza Andrukiewicza, Jerzego Szmita – byłego wiceministra infrastruktury oraz przedstawiciela firmy Budimex, która będzie realizowała inwestycję.

Dzisiaj tutaj w Ełku możemy powiedzieć: przyszedł czas na inwestycje w Polsce Wschodniej. To co jeszcze do niedawna było niemożliwe, jest realizowane. Rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. Nie wierzono w to, że powstanie Via Baltica – droga ekspresowa przebiegająca w okolicach Ełku. Nie wierzono w to, że będziemy budowali Rail Baltikę. Ełk staje się kolejnym ważnym węzłem komunikacyjnym, ważnym dla naszego regionu, ważnym dla naszego kraju — mówił na początku konferencji minister Adamczyk, który nie ukrywał zadowolenia z faktu, że za chwilę dojdzie do podpisania umowy.

Obrazek w tresci

Przedstawiciel rządu nie omieszkał również podziękować obecnym na uroczystości swoim rządowym i partyjnym współpracownikom, oraz Prezesowi Merchelowi. Zwrócił się również do Prezydenta Andrukiewicza.

Mam nadzieję, że w dobrej współpracy uda nam się zrealizować te inwestycje. My mamy tutaj w pakiecie wiadukty kolejowe, rozwiązania drogowe, komunikacyjne. Jeżeli tylko samorząd miasta zechce je potem przejąć w administrację, zostaną zrealizowane — obiecał włodarzowi naszego miasta Andrzej Adamczyk.

Rail Baltica to linia kolejowa prowadząca przez państwa nadbałtyckie (Estonia, Łotwa, Litwa, Polska i na zachód Europy) licząca sobie ponad 800 km, z czego niemal 400 jest na terenie Polski. Do tej pory zmodernizowano na terenie naszego kraju w ramach Rail Baliki ok. 100 km. Praca na odcinku „ełckim” będą prowadzone do końca roku 2023. Jakie zmiany oznacza to dla naszego miasta? O tym opowiadał Prezes PKP, Ireneusz Merchel.

Z jego słów wynika, że w naszym mieście będzie umiejscowione centrum sterowania ruchem kolejowym. Stacja Ełk będzie kluczowym „sercem” odcinka Białystok - Ełk - Suwałki - Trakiszki. Te prace, które zostaną zrealizowane do końca 2023 r. to przede wszystkim przebudowa wszystkich torów stacyjnych, peronów, na tych pojawią się windy oraz wiadukty kolejowe. Zostanie przebudowana również stacja towarowa. Jednocześnie, jeszcze w tym roku, zostanie podpisana umowa na odcinek Ełk-Giżycko, z elektryfikacją tej linii.

To jest to, co powinno nam w ciągu najbliższych kilku lat przynieść rozwój kolei międzynarodowej, towarowej, ale przede wszystkim ma służyć społeczeństwu — podsumował Prezes Zarządu PKP.

Z inwestycji zadowolony jest również poseł PiS z Ełku, Wojciech Kossakowski.

Stajemy przed wielką szansą, że Ełk stanie się takim hube’m komunikacyjnym, ponieważ – tak jak już Pan Prezes i Pan Minister podkreślali - w Ełku będą krzyżowały się wszystkie najważniejsze odcinki dróg, czy to krajowych czy to kolejowych. A to tym samym daje nam, ełczanom, samorządom, szansę na rozwijanie nie tylko turystyki, ale też gospodarki. Od słów do czynów. To jest ten dzień, kiedy nasze zapowiedzi, obietnice, stają się faktem - kiedy prace na tej linii wchodzą w ostatni etap — podkreślał Wojciech Kossakowski, który wspomniał również o tym, że Ełk zawsze był związany z koleją.

Obrazek w tresci

Poseł "wywołał" tym samym braci Adama i Mirosława Sawczyńskich, jako tych, którzy szczególnie dbali o pamięć i dobre imię ełckiej kolei oraz podtrzymywali jej tradycję. Jednocześnie podziękował ministrowi Adamczykowi i Prezesowi Merchelowi oraz przeprosił ich za to, że „być może czasem zbyt nachalnie ciągał za rękaw ich mankietów", prosząc o to, aby inwestycje kolejowe trafiały do Ełku, na co minister z uśmiechem na ustach stwierdził, że „to prawda”.

Z kolei Jerzy Szmit podziękował rządowi za realizację inwestycji oraz wyraził nadzieję, że firma Budimex poradzi sobie bez problemów z modernizacją linii kolejowej i infrastruktury.

Następnie podpisano umowy. Z ramienia wykonawcy parafował ją Jacek Daniewski, członek zarządu firmy Budimex. Sygnatariuszem ze strony polskiej kolei był Andrzej Osipów, dyrektor Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PLK.

Obrazek w tresci

Uroczystość miała jeszcze jeden wymiar. Pod oficjalnej części konferencji i podpisaniu odpowiednich dokumentów, minister Adamczyk uhonorował braci Sawczyńskich za całokształt tego, co „zrobili” dla ełckiej kolei. Ale temu przyjemnemu wydarzeniu poświęcimy odrębny artykuł.

Obrazek w tresci


Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. pasażerka #3073738 27 sie 2021 08:06

    Super!!! Nareszcie ktoś myśli o północnej Polsce. Dlaczego ma się rozwijać tylko południe? Tam jest już duże zagęszczenie infrastruktury

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  2. Ja. #3073707 26 sie 2021 16:46

    Linie autobusowe i kolejowe likwidowano z powodu braku pasażerów, bankrutowały. A teraz co? Pasażerowie będą z nagonki? Będzie tak jak z autobusami - jeżdżą ale wożą powietrze bo pasażerów brak!

    odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5