Okłamywanie ludzi i rosyjska narracja – PiS krytykuje PO za blokowanie "strategicznej" S16-tki

2023-07-08 13:26:17(ost. akt: 2023-07-08 22:24:23)
sobotni (8 VII 23) briefing ełckich działaczy PiS w sprawie S16-tki. Od lewej: A Bartoszewicz, W. Kossakowski, R. Karaś, P. Czemiel

sobotni (8 VII 23) briefing ełckich działaczy PiS w sprawie S16-tki. Od lewej: A Bartoszewicz, W. Kossakowski, R. Karaś, P. Czemiel

Autor zdjęcia: MCH

Działanie na szkodę województwa i okłamywanie ludzi – takie zarzuty w kontekście budowy drogi S16 wysunęło ełckie środowisko PiS pod adresem opozycji i lokalnych parlamentarzystów PO.
O „hipokryzji” opozycji w sprawie kluczowej dla Warmii i Mazur drogi w sobotnie przedpołudnie (8 VII godz. 10:30) mówili na briefingu prasowym ełccy działacze PiS, na czele z posłem Wojciechem Kossakowskim, któremu towarzyszył radny wojewódzki i doradca ministra Adamczyka Paweł Czemiel oraz radni miejscy Adam Bartoszewicz i Rafał Karaś.

— Rząd PiS zapewnił finansowanie na ten odcinek i zabiegamy o niego już od wielu lat, przede wszystkim p. minister Jerzy Szmit podejmował decyzje i działania po to, aby ta droga – droga która jest bardzo potrzebna mieszkańcom nie tylko Ełku, Olecka i Gołdapi – stała się faktem. Ale stała się taka rzecz, że wnioski i ustawy, który my składamy, aby umożliwić budowanie tej drogi są odrzucane przez posłów PO i opozycji — powiedział poseł Kossakowski mając na myśli ustawę umożliwiającą procedowanie decyzji środowiskowych, które uprościłyby budowę S16.


Parlamentarzysta PiS uzasadniał stanowisko rządu oraz krytykował opozycję polityczną, zwłaszcza lokalną, tę której według niego powinno zależeć na powstaniu S16.

— Mówię tu o drodze, która ma znaczenie militarne. Dzisiaj kiedy jest jednostka w Orzyszu, kiedy ma powstać jednostka w Ełku i odtwarzane są jednostki w Olecku, ta droga zaczyna być drogą strategiczną dla obronności naszego kraju. To niezrozumiałe, że takie drogi powstają w Niemczech, Szwecji, Czechach, a w Polsce taka droga powstać nie może. To też pokazuje hipokryzję PO bo sam osobiście uczestniczyłem w debatach z posłami PO z naszego regionu, którzy mówili, że są za budową tej drogi (...) ale jak przychodzi już do czynów i pojawia się ustawa, która ma to umożliwić, to opozycja zgłasza wniosek o jej odrzucenie w pierwszym czytaniu bądź w ogóle nieprocedowanie tej ustawy. To niezrozumiałe i tutaj trzeba zadać pytanie: jak lokalni działacze PO, opozycji i lokalni posłowie odnoszą się do budowy drogi S16. Jeżeli są za, to niech wyjawią to w głosowaniach — mówił na briefingu Wojciech Kossakowski.

Do wywołanej przez posła opozycji zwrócił się bezpośrednio radny Bartoszewicz.

— Struktury lokalne z którymi rozmawiamy mówiły cały czas, że ta droga jest potrzebna, że jest wsparcie z góry i wsparcie struktur lokalnych i ogólnopolskich, a dzisiaj okazuje się, że to (zgoda na przyśpieszenie budowy S16) jest blokowane. Proszę opozycję, aby się zastanowiła jaki jest jej cel.


Z kolei o tym, że przyśpieszenie całego procesu budowy S16-tki to same zalety przekonywał jego klubowy kolega z ratusza Rafał Karaś.

— Droga S16 to ekonomia, gospodarka, rozwój, ale przede wszystkim jest to bezpieczeństwo nas wszystkich. Mało kto wie tak dobrze jak my – mieszkańcy Ełku – jak trudno i niebezpiecznie jest jeździć wąskimi, krętymi drogami Mazur. Ta droga to także turystyka i inwestorzy, których potrzebujemy. Rozumiemy ochronę środowiska i to, że unikatowe gatunki należy zachowywać, że żółwie żyjące na przestrzeni tej drogi mają prawo do życia. Natomiast musimy się zastanowić i wybrać sprawy dla nas najważniejsze — powiedział radny Karaś apelując o społeczne i polityczne zielone światło dla strategicznej inwestycji rządowej.


Sobotni briefing działaczy PiS podsumował Paweł Czemiel, przy okazji zwracając uwagę, że droga S16 jest drogą strategiczną nie tylko dla Polski, ale też dla naszych bałtyckich sąsiadów. Bardzo mocno krytykował polityczną opozycję za sabotowanie procesu dopięcia S16-tki.

— PO okłamuje ludzi i to już nie pierwszy raz. W 2013 r. PO wstrzymała finansowanie dla prac przygotowawczych dla drogi S16. Jedną z pierwszych decyzji rządu PiS było zapewnienie finansowania dla budowy całej drogi S16 i ono dzisiaj jest (...) W sejmie jest procedowana ustawa dotycząca inwestycji strategicznych. Przypomnę, że do ustaw można zgłaszać poprawki. PO tego nie zrobiła, PO złożyła wniosek o odrzucenie ustawy w całości. Ten wniosek nie przeszedł (...) ustawa trafiła do komisji. W komisji PO ponownie złożyła wniosek o odrzucenie ustawy w całości. Działania PO to działania na szkodę województwa, zwykłe okłamywanie ludzi. Działania PO wpisują się w narrację rosyjską — zakończył doradca ministra infrastruktury i radny wojewódzki PiS.


Ekspresowa szesnastka połączy najważniejsze ośrodki północno-wschodniej Polski - Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda - z trasami układu południkowego. tym samym stanie się także najkrótszą trasą tranzytową między Berlinem a państwami bałtyckimi i będzie stanowić główny kanał transportowy regionu dla firm. Umożliwi też łatwiejszy dojazd dla ruchu turystycznego. Do 23 maja tego roku prowadzono konsultacje społeczne w sprawie S16. Drogowcy już ponad dwa lata temu złożyli do RDOŚ w Olsztynie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka S16 od Mrągowa do Ełku. Teraz jest procedowany, a decyzja będzie wydana nie wcześniej, niż w drugiej połowie tego roku. Obecnie w budowie jest odcinek S16 od Borek Wlk. do Mrągowa. Ma być gotowy w pierwszym półroczu 2024 roku.

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5