Już w grudniu pojedziemy pod nowym wiaduktem?

2023-08-03 22:59:28(ost. akt: 2023-08-04 09:40:54)

Autor zdjęcia: P. Tomkiewicz

Trwają prace w ramach budowy linii Rail Baltica w Ełku. Inwestor chwali wykonawcę, wykonawca władze miasta za współpracę i ełczan za wyrozumiałość.
Dzięki budowie międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica, stacja Ełk zmienia się dla podróżnych. W czerwcu udostępniono nowy peron nr 3. Nowa, wyższa platforma zapewnia lepszy dostęp wszystkim osobom – także o ograniczonej mobilności. Szerokie zadaszenie, ławki, antypoślizgowa nawierzchnia i czytelne oznakowanie zwiększają komfort podróży.



Ełk jest przykładem pozytywnych zmian, jakie przynosi modernizacja międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. Linia łącząca cztery państwa członkowskie UE przyczyni się do wzrostu transportu towarowego, jak i pasażerskiego w regionie, w Polsce i Europie. Są już pierwsze efekty dla pasażerów, a prace postępują, przybliżając nowoczesną i ekologiczną kolej — mówił podczas czwartkowej konferencji prasowej na ełckim dworcu Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prace nie zwalniają – nowy standard zyskają dwa kolejne perony, które aktualnie są w przebudowie. Widać już ich zarys w miejscach, gdzie wykonawca ustawia prefabrykowane ścianki. Rozebrany został także dotychczasowy tunel, łączący perony z budynkiem dworca.

Nowe, wygodne przejście pod torami jest już gotowe w ponad połowie, podróżni korzystają z windy na peron 3 i od strony osiedla Zatorze. Po zakończeniu prac 110-metrowy tunel zapewni bezpieczne dojście do pociągów i na drugą stronę stacji, zbudowane będą jeszcze dwie windy i schody. W związku ze zmianami na budowie, na stacji obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu pieszych.



Ważną częścią inwestycji jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami, które zwiększą bezpieczeństwo oraz usprawnią ruch kolejowy i drogowy w mieście.

Wszystkie prace prowadzone są przy zachowaniu ruchu pociągów, niezbędne jest więc dzielenie ich na etapy.

Na wiaduktach kolejowych nad ul. Kolejową, Towarową i Suwalską oraz moście na rzece Ełk są już nowe tory. Wykonawca kontynuuje prace przy budowie kolejnych części konstrukcji oraz fragmentów dróg dojazdowych.

Trwa też przebudowa stacji Ełk Towarowy, która zwiększy możliwości przewozu towarów na ważnej międzynarodowej linii. W całym Ełku zbudowano już ok. 24 km nowych torów i 76 rozjazdów, docelowo będzie to ok. 40 km torów i 118 rozjazdów.

Co ważne, mamy też dobre wieści dla kierowców.

Z tego co udało mi się dowiedzieć, z takich delikatnych, nieoficjalnych, ale już jakiś wiadomości, że na koniec tego roku jest szansa na przejezdność pod tunelem na ulicy Dąbrowskiego — mówił obecny na konferencji prasowej poseł Wojciech Kossakowski.

Pierwotnie na inwestycję przeznaczono około 587 mln zł. Ale jak mówił podczas spotkania w Ełku Arnold Bresch, s pieniądze na waloryzację kontraktów. Ta może wynieść 10 proc. I dotyczy to nie tylko inwestycji na ełckim odcinku Rai Baltici, ale również na innych inwestycjach kolejowych.


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5