Jak "śmiga" u Was internet?

2023-10-10 09:52:37(ost. akt: 2023-10-10 09:57:32)

Autor zdjęcia: Fb/Janusz Cieszyński

Podsumowano program testów jakości sieci komórkowych zorganizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji i Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy.
Badania pozwolą określić, jaki jest rzeczywisty stan dostępności usług mobilnych w Polsce. Pierwsze badania odbyły się we Wrocławiu, kolejne w poszczególnych miastach na teranie całego kraju.

Ostatnio jechałem autobusem i usłyszałem, jak jedna ze współpasażerek rozmawiających przez telefon mówi – kończę, bo i tak zaraz nas rozłączy, tu jest taka „dziura”. Myślę, że każdy z nas na regularnie pokonywanych trasach zna miejsca ze słabszą siecią — powiedział w poniedziałek, podczas spotkania w urzędzie gminy Ełk Janusz Cieszyński, Minister Cyfryzacji. — Pracujemy nad tym, żeby mieszkańcy całego kraju mieli dostęp do sieci komórkowej, który pozwala na bezproblemowe korzystanie z technologii. Stąd testy jakościowe, które pozwolą określić rzeczywistą dostępność usług mobilnych, a następnie – w razie potrzeby – podnieść jej jakość.

Poniedziałkowe podsumowanie to dopiero początek programu pomiarów jakości polskich sieci mobilnych. Pierwszy etap, realizowany w 2023 roku, ma zakres ogólnopolski. Zbadane zostały sieci czterech największych operatorów komórkowych: Orange, Play, T-Mobile i Plus. Pomiary jakości zostały przeprowadzone w sześciu miastach w każdym z województw, wzdłuż 2700 kilometrów linii kolejowych i na 7300 kilometrach dróg o różnej klasie.

W drugim etapie, planowanym na kolejne lata, będą wykonywane podobne, bardziej szczegółowe pomiary dla każdego z 16 województw. Na bazie zrealizowanych pomiarów jakości sieci mobilnych przez Instytut Łączności PIB, zauważalna jest przewaga operatora Polkomtela, w zakresie prędkości pobierania danych. Przewaga ta jest zauważalna w większości miejscowości, które zostały objęte pomiarami. Program pomiarów jest realizowany na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji. W 2023 roku przeznaczono na ten cel blisko 400 tysięcy złotych.

Specjaliści Instytutu Łączności prowadzili pomiary w czasie jazdy samochodem i podróży pociągiem, według scenariuszy odtwarzających typowe zachowania użytkowników komórek. W czasie połączeń głosowych w sieci bezprzewodowej zbadali jakość mowy z pomocą międzynarodowego standardu POLQA, a korzystając z transmisji danych sprawdzą przepływność i dostępność usług. Zbadali też dostępność sieci, jakość sygnału i rodzaj technologii wykorzystywanej przez ich urządzenia.

Badania jakości pozwolą określić, jaki jest stan sieci mobilnych w Polsce. Dowiemy się, jaka jest rzeczywista dostępność sieci różnych generacji (od 2G do 5G), jakość rozmów i transmisji danych. Uzyskane dane pomogą też określić, gdzie występują problemy z dostępem do usług mobilnych. Na tej podstawie będzie można planować między innymi przydział nowych częstotliwości na potrzeby operatorów komórkowych.

UG Ełk, opr. tom

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5